Европа е единственият голям пазар на електрически превозни средства, който приключва 2024 г. със спад спрямо 2023 г. Това показват данните на изследователската компания Rho Motion.
Това се случва на фона на четвърти пореден рекорден месец на глобални доставки през декември (над 1,9 млн. возила или 5% ръст спрямо ноември) и годишен скок на EV продажбите от 25 на сто.
Как изглежда разбивката по пазари:
- Общо за света - 17,1 млн. продадени електрически превозни средства (+25%);
- Китай - 11 млн. (+40%);
- ЕС, Европейска асоциация за свободна търговия и Великобритания - 3 млн. (-3%);
- САЩ и Канада - 1,8 млн. (+9%);
- Останалата част от планетата - 1,3 млн. (+27%).
Голям фактор за забележително по-лошото представяне на европейския пазар е големият спад в Германия, където в края на 2023 г. бяха премахнати субсидиите за нови електромобили. Въпреки частичното възстановяване през декември (12% на месечна база и 1% - на годишна), на Стария континент EV революцията очевидно губи скорост.
Очакването е 2025-а да е "година на изпитания" за автопазара в ЕС заради навлизането на по-строгия стандарт Евро 7.
Донякъде добрата новина е Великобритания, където има почти 20% скок на продажбите - но голям фактор за това отново са правителствените мерки.
И други експертни анализи през последната година показват, че Европа среща проблеми в прехода си към електрическа мобилност - заради високата цена на возилата, нежеланието на правителствата да улеснят инвестициите в по-добра мрежа от зарядни станции иизпитанията, пред които се сблъскват местните производители като VW.
Така в ключов фактор се превръща помощта на държавата - чрез субсидии за компании и крайни клиенти, а и чрез политически ходове като тежките мита за електрическите коли, внесени от Китай.
Именно запазването на подкрепата сега е под въпрос в САЩ. EV пазарът е с устойчив ръст от около 10% през годината именно с помощта на субсидиите. Заявките на Доналд Тръмп са за отмяната им - ход, който може парадоксално да облагодетелства Tesla като пазарен лидер и най-разпознаваема марка електромобили.
От Rho Motion обаче отбелязват, че все още има различни други мерки, които могат да се използват за подпомагане на индустрията - например такива за производството на батерии.
На фона на тези драматични събития, Китай продължава да е уверен лидер. Декември е бил с 36% по-добър за EV пазара на страната в сравнение със същия месец на 2023-а. Голям двигател на растежа са plug-in хибридите, но също и т.нар range extender возила (REEV), които имат по-голяма батерия, плюс двигател с вътрешно горене, който може да я дозарежда при нужда.
Тази технология все още не е навлязла масово на западните пазари, а е още едно от възможните решения на проблемите със зарядната инфраструктура и пробега. Ефективно работи и подкрепяната от държавата схема за замяна на стари автомобили с нови на ток.
Така една трета от новите EV возила в страната са на BYD с 40 различни модела от 4 марки. През тази година компанията започва производство в Унгария, което може да даде началото на европейската ѝ експанзия.
Къде сме ние
България всъщност е сред страните с относително добра инфраструктура и успешно навлизане на електромобилите - поне по стандартите на ЕС.
Зарядните станции са около 2200, а на всяка от тях се падат по около 7,5 електромобила. Возилата изцяло на ток са около 17 000.
Данните от регистрациите на "Пътна полиция" обаче показват определени специфики на нашия "електрически" пазар.
Водеща марка през 2024 г. е Tesla, но най-популярният модел не е на компанията на Илон Мъск, а е... BMW i3, което отдавна не се произвежда. Над 580 употребявани бройки от него обаче са тръгнали по българските пътища през миналата година - с повече от 30 повече в сравнение с актуалната Tesla Model 3.
BMW i3 е една всъщност много симпатична кола, но даже във варианта с малък допълнителен бензинов мотор не може да измине 400 километра без зареждане. Същото в общи линии е вярно и за други модели от българския Топ 10 като Dacia Spring, Renault Zoe и Nissan Leaf.
Голяма част от новите електромобили у нас са купени от компании, които ги предлагат под наем за краткотрайна градска употреба.