Петгодишна китайска компания за смартфони, чиито продукти от висок клас са малко известни извън технологичната общност, навлиза на пазара в САЩ с подкрепата на двама ключови местни съюзници: гигантският производител на чипове Qualcomm и мобилният оператор T-Mobile, разказва Reuters.
Амбициозният ход на базираната в Шенжен OnePlus се случва след като водещите американски мобилни оператори AT&T и Verizon се отказаха да работят с Huawei за смартфони от висок клас след натиск от правителството на САЩ, който счита китайския производител за заплаха за националната сигурност.
Но алиансът на OnePlus, който ще бъде обявен днес в Ню Йорк, показва колко много бизнес отношения между САЩ и Китай, включително тези, включващи най-модерните технологии, напредват въпреки търговската война между двете държави.
Китайската компания тихо се превърна в третия най-голям купувач на най-скъпите чипове за мобилни телефони на Qualcomm, след Samsung и LG Electronics, според данните на маркетинговия изследовател Canalys.
Президентът на Qualcomm Кристиано Амон даде основна роля на 29-годишния основател на OnePlus Карл Пей на годишната среща на Qualcomm и партньорите й в Хонконг. Пей обяви, че компанията му ще бъде сред първите, която ще разполага с телефон, поддържащ мобилната технология 5G, използвайки чиповете на Qualcomm.
Макар засега Пей да не коментира отношенията мобилните оператори в САЩ, шефовете на T-Mobile ще участват в събитието на OnePlus и ще продават телефони на китайската компания.
Партньорството с мобилен оператор е доминиращият канал за продажби в САЩ и има решаващо значение за успеха на всеки производител на американския пазар на смартфони. "Не знам дали е подходящото време за някой друг. За нас моментът е добър", заяви Пей, цитиран от Reuters.
Смартфонът на OnePlus, наречен 6T, ще се продава за под 500 долара в САЩ, но поддържа функции типични за устройствата от най-висок клас. Конкурентът Xiaomi, който също се фокусира върху телефони със специални функции на изгодни цени, вече планове да започне в САЩ догодина, но не е ясно на какъв етап са те.
OnePlus действа необичайно за китайските технологични компании, които обикновено се фокусират върху продукти на масовия пазар за местни клиенти. Компанията на Пей продава само премиум телефони, които струват 400 долара или повече, почти изцяло онлайн (освен в Индия), и получава 2/3 от приходите си от чужбина.
Китайската фирма се превърна в най-големия продавач на смартфони в Индия с 40% пазарен дял, чувствителен към цените пазар, където най-добрите телефони на Apple и Samsung не предизвикват голям интерес, според данни от Counterpoint.
В световен мащаб Apple доминира високия сегмент от пазара на смартфони с 43% пазарен дял, следван от Samsung (24%), Oppo (10%), Huawei (9%), Xiaomi (3%) и OnePlus (2%), твърди Counterpoint.
OnePlus има около 1000 служители, като по-малко от 100 се занимават с продажбите, а повече от половината са ангажирани в проучване и разработка на продукти.
Компанията е дъщерна на китайския производител на смартфони Oppo, който е много успешен в средния клас телефони. Неговите устройства се продават по цял свят и струват около 300 долара.
Според анализатора на Canalys Мо Джиа тази връзката е от решаващо значение, помагайки на OnePlus да запази ниските си разходи. OnePlus споделя канали за доставки и верига за доставки с Oppo, които му позволяват да произвежда в Китай и Индия на по-ниски цени от останалите.
Двете компании имат общи акционери, като пенсионирания китайски електронен магнат Дуан Йонгпинг, който има дял и във Vivo, друг голям китайски производител на смартфони.
Както Oppo, така и Vivo са известни с агресивния офлайн маркетинг и огромните канали за продажба, достигайки до клиентите в малките градове в Китай, Индия и други развиващи се пазари.
Ролята на Qualcomm
Qualcomm е нетърпелив да подкрепи OnePlus, тъй като се стреми да запази водещата си позиция в премиум пазара на мобилни чипове.
"Повечето премиум играчи при смартфоните, включително Apple, Samsung и Huawei, вече имат свои собствени чипове и до голяма степен използват това за смартфоните си от висок клас", каза Киранджийт Каур, старши мениджър на изследванията в IDC.
Qualcomm, който е пионер в ключови мобилни технологии, е въвлечен в горчив съдебен спор с Apple заради такси за патенти. Компанията от Купертино напредва в създаването на свои собствени процесори.
Huawei, който измести Apple като вторият най-големина производител на смартфони в света (след Samsung) през второто тримесечие, продава телефони от висок клас със собствени чипове на Kirin, а само някои модели от по-нисък клас използват чиповете на Qualcomm.
Макар че Huawei заяви, че няма планове да продава чиповете си на външни фирми, компанията все повече се превръща от клиент в конкурент на Qualcomm, тъй като е един от най-големите производители на телекомуникационно оборудване за предстоящия преход към технологията 5G.
OnePlus, която твърди, че е изпратила първото в света 5G съобщение в Twitter в петък, заяви, че ще пусне 5G телефон през следващата година.
Пей отхвърли опасенията, че потребителските нагласи в САЩ ще бъдат засегнати от търговския конфликт между Вашингтон и Пекин. "В крайна сметка всичко, което можете да контролирате, е собственият си продукт", отбеляза той.
Ръководителят, който е роден в Китай и израснал в Швеция, твърди, че марката е междукултурна и международна. "Когато започнахме, видяхме, че чрез социалните медии можете да говорите с всички по целия свят, стига да говорите техния език", обясни Пей.