Най-голямата сделка в сферата на компютърните игри е напът да се превърне в най-голямата неслучила се сделка в сферата на компютърните игри - британският антимонополен орган изненадващо блокира придобиването на Activision Blizzard от Microsoft за рекордните 69 млрд. долара, съобщават световните агенции.
Контекст: Сумата от горното изречение е приблизително равна на БВП на България през 2019 г., т.е. за непросветения наблюдател вероятно изглежда безумно да се дадат толкова пари за фирма, която прави игри за компютри и конзоли. Всъщност, обаче, това е едно съвсем резонно бизнес решение.
От години геймингът носи повече пари от филмите, а само през 2021 г. приходите на индустрията бяха около 180 млрд. долара - според някои сметки, това е повече от Холивуд и цялата музикална индустрия... взети заедно. Една от най-популярните игри в историята - Grand Theft Auto V, е донесла 3 пъти повече пари от най-касовия филм на всички времена - Avatar. За разлика от всички останали видове развлекателна индустрия, геймингът запази и даже засили позициите си по време на пандемията.
На този фон, Activision Blizzard е компания, която притежава правата над някои от най-популярните гейм поредици като Call of Duty, Warcraft и StarCraft. Те имат стотици милиони играчи по целия свят. Не струва евтино да притежаваш достъп до нещо подобно.
Microsoft още от началото на 2022 г. искат да придобият гейм компанията, за да засилят собствените си позиции на пазара - от повече от 20 г. те развиват конзолите от семейството на Xbox, но PlayStation на Sony остава пазарен лидер.
Детайли: Според антимонополния орган CMO придобиването ще наруши конкурентната среда на пазара на "облачния" гейм стрийминг - абонаментна услуга, която позволява на играчите да се свързват през компютър, смартфон, таблет или смарт телевизор с мощен отдалечен сървър през който да играят любимите си заглавия с много високо качество без да дават пари за скъп хардуер. Това е важен пазар с очаквания оборотът му да достигне почти 14 млрд. долара през 2026 г.
Microsoft имат подобна услуга - Xbox Game Pass, която владее 60-70% от пазара. В опит да избегнат удара от регулаторите, от компанията подписаха споразумения за лицензиране на заглавията на Activision Blizzard с някои от конкурентите си като Nvidia (които предлагат GeForce Now).
По-рано по подобен начин бяха решени проблемите и с физическите конзоли, които се конкурират с Xbox - от Microsoft поеха 10-годишен ангажимент за това Call of Duty да излиза и за Sony PlayStation и даже да направят версия за Nintendo Switch. В този случай обаче от CMO са непреклонни.
В прав текст: "Облачният гейминг бележи растеж и има потенциала да промени индустрията, като освободи хората от нуждата да разчитат на скъпи конзоли и компютри и като им даде повече възможности за това кога и как да играят. Това означава, че е от жизнено важно значение да предпазим конкуренцията в този нововъзникващ и вълнуващ пазар", заяви Мартин Колман от CMO.
Още нещо: Блокирането на сделката удари тежко по акциите на Activision Blizzard, които загубиха около 12% от стойността си. Обърнато в пазарна стойност, това са 8 млрд. долара.
От друга страна: Президентът на Microsoft Брад Смит заяви, че компанията не се отказва от придобиването и ще протестира срещу регулаторното решение.
От Activision бяха още по-крайни. Изпълнителният директор на компанията Боби Котик обяви: "Ще преразгледаме плановете си за растеж във Великобритания. Глобалните иноватори - малки или големи, ще осъзнаят, че, въпреки всичката реторика, Великобритания не е отворена за бизнес".