Въпреки че от Boeing убеждават всички, че самолетът 737 MAX ще може да бъде върнат в небето преди края на годината, някои от най-големите компании, които ги използват във флотилиите си, вече изгубиха надежда, че това ще се случи. По-рано днес American Airlines също стана част от тях, след като компанията спря предлагането на всички полети, извършвани с него, до средата на януари догодина.
Най-големият въздушен превозвач в света първоначално очакваше той да може да поднови работа със 737 MAX на 3 декември, но понастоящем двете дузини самолети от този модел, с които разполага, се оказват заземени за неопределен срок. Така компанията беше следващата след Southwest Airlines, която е най-големият потребител на самолета и която още през юли посочи, че няма да използва 737 MAX до 6 януари догодина. Air Canada отложи полетите с него до 8 януари догодина.
До момента само United Airlines от големите американски компании не е променял графика си за използването на модела. Компанията все още очаква, че ще може да го използва отново за пръв на 19 декември тази година.
Самолетът беше спрян от властите по цял свят през март, когато два инцидента на 737 MAX на Lion Air и етиопските авиолинии убиха общо 346 души. От Boeing очакваха моделът да бъде върнат във въздуха още през това тримесечие, но новият софтуер и другите модификации, които трябва да бъдат превантивна мярка срещу повтарянето на трагедиите, тепърва трябва да бъдат одобрени от регулаторните органи.
По-рано тази седмица обаче стана ясно, че графикът, според който трябва да се осъществят двата тестови полета, се движи със закъснение, предаде Reuters. Очакванията са, че те все пак ще могат да бъдат проведени преди ноември. От американската Федерална агенция по авиацията все още трябва да разгледат документът от около 500 страници, който представя цялата архитектура на системата за управление на полети и промените, които са направени по нея от Boeing.
Според някои анализатори обаче, след като 737 MAX получи зелена светлина за летене, все пак не е ясно какво ще се случи в бъдеще. От една страна, авиокомпаниите ще имат нужда от седмици или дори месеци, за да обучат пилотите и да подготвят самолетите си за полет. От друга, не е съвсем сигурно, че публиката ще е особено склонна да лети със самолет, за който вече е ясно, че е конструиран с цел съкращаване на разходите, дори и за сметка на сигурността на пасажерите.
American Airlines посочиха, че очакват да внедрят 737 MAX отново постепенно, през януари и февруари догодина. През юли компанията посочиха, че очакват загубите от спирането на полетите със самолета да достигнат 400 млн. долара, но според анализатори окончателното число ще е значително по-високо.