В дългосрочен план фондовият пазар се оказа превъзходен създател на богатство. През последния век нито един друг клас активи не се е доближил до годишната средна възвръщаемост, генерирана от акциите. Но не всички акции се създават еднакво.

Едно от най-големите качества на Wall Street е, че е динамичен. Историята ни казва, че днешните най-големи акции едва ли ще бъдат най-големите публично търгувани компании след 20 години. Продължаващите иновации, сливания, придобивания, съдебни решения, конкуренция и множество други фактори непрекъснато разклащат "класацията" на Wall Street.

Въпреки тази непредсказуемост, възможно е една от най-големите компании в днешната класация да преодолее исторически шансовете и да стане първата акция, достигнала пазарна капитализация от $5 трилиона.

За да може една компания да достигне оценка от 5 трилиона долара, тя трябва да бъде лидер в индустрията, който се подхранва от иновации и генерира огромни парични потоци. С други думи, перфектното определение на компаниите, намиращо се във "Великолепната седморка".

Някои от най-логичните кандидати сред Великолепната седморка обаче са акциите, за които се смята, че е най-малко вероятно да достигнат психологическото ниво от 5 трилиона щатски долара.

 Да изпревариш Apple: Стойността на Nvidia скочи над $3 трилиона

Да изпревариш Apple: Стойността на Nvidia скочи над $3 трилиона

Технологичната компания стана втората най-ценна публично регистрирана компания

Например, инфраструктурният гръбнак на движението за изкуствен интелект (AI), Nvidia (NASDAQ: NVDA), вероятно изглежда безпроблемно да стане най-голямата компания в света по пазарна капитализация. Графичните процесори (GPU) на Nvidia се превърнаха в стандарт в центровете за данни с голям капацитет, което осигури на компанията изключителна ценова мощ.

От друга страна, инвеститорите непременно са надценили възприемането на всяка следваща голяма иновация или нова технология в продължение на 30 години. Въпреки че изкуственият интелект е най-горещото нещо на Уолстрийт, повечето фирми дори не са сигурни как да използват технологията, за да стимулират допълнителни продажби и печалби. Ще отнеме време, за да се развие помощната програма за ИИ, което вероятно означава, че в някакъв момент в бъдещето ще настъпи спукване на балона с AI.

Също така, може да се добави, че четирите най-големи клиенти на Nvidia, които съставляват около 40% от нейните нетни продажби, всички разработват графични процесори за своите AI-ускорени центрове за данни. Дори ако тези чипове се използват само като допълнение към графичните процесори на Nvidia, това вероятно сигнализира за пик в активността на поръчките.

Снимка 659884

Източник: iStock

Едва ли може да се разчита и на това Apple (NASDAQ: AAPL) да е първата акция с оценка от $5 трилиона. Въпреки че iPhone на Apple доминира на вътрешния пазар на смартфони и компанията е изкупила обратно своите обикновени акции на стойност 674 милиарда долара, откакто стартира програма за обратно изкупуване през 2013 г., нейният двигател за растеж е напълно спрял.

Apple пак е в играта: Голям ръст на продажбите на iPhone в Китай

Apple пак е в играта: Голям ръст на продажбите на iPhone на най-големия пазар на смартфони в света

Продажбите на смартфони на технологичния гигант в страната скочиха с цели 52%

Миналата година всеки физически продуктов сегмент на Apple отбелязаха спад в продажбите си. Част от този спад може да се дължи на пандемията от COVID-19. Например продажбите на персонални компютри се възстановяват сега, след като работниците се върнаха в офиса. Но продължаващата слабост в продажбите на iPhone предполага, че последните иновации не са мотиватор за покупки на нови устройства сред американските потребители.

Производителят на електрически превозни средства (EV) Tesla (NASDAQ: TSLA) също е малко вероятно да бъде първата акция, чиято пазарна капитализация премине границата от $5 трилиона. Въпреки че е водещ производител на електромобили в Северна Америка и единствената чиста компания за електромобили, която генерира постоянна печалба, двигателят на растежа на Tesla се разпръсна и усилията й да стане повече от автомобилна компания се провалят на този етап.

Нарастващата конкуренция в арената на EV насърчи Tesla да намали цените си повече от половин дузина пъти, от началото на 2023 г. Тези намаления на цените намалиха оперативния марж на Tesla от 17,2% до само 5,5%. Тъй като нивата на запасите от електромобили все още се покачват, може да са необходими допълнителни смазващи маржина понижения на цените.

Освен това главният изпълнителен директор Илон Мъск даде на инвеститорите малко причини за радост. Въпреки че той съдейства за въвеждането на пет масово произвеждани модела (3, S, X, Y и Cybertruck), огромното мнозинство от обещаните иновации на Мъск не са изпълнени. Ако тези обещания бъдат отхвърлени от оценката на Tesla, компанията изглежда всичко друго, но не и "великолепна".

Снимка 651192

Източник: GettyImages

Сред шепата компании, които помогнаха за издигането на Dow Jones Industrial Average, S&P 500 и Nasdaq Composite до рекордни върхове, гигантът за електронна търговия Amazon (NASDAQ: AMZN) има най-добрия шанс да бъде първата акция на Уолстрийт за 5 трилиона долара.

Докато пазарът за електронна търговия на Amazon е лицето на компанията, онлайн продажбите на дребно произвеждащи тънки като бръснач маржове, са минимално подходящи, когато става въпрос за генериране на оперативен паричен поток и нетен доход. Това са трите по-бързо развиващи се спомагателни оперативни сегмента на Amazon с по-висок марж, които му дават възможност да стане най-голямата публично търгувана компания на Уолстрийт.

Къде в Европа Amazon се готви да инвестира милиарди

Къде в Европа Amazon се готви да инвестира милиарди

И други големи IT имена гледат към страната

Всичко започва с Amazon Web Services (AWS), която е водещата в света платформа за облачни инфраструктурни услуги. Въпреки че бизнесът все още е в сравнително ранен стадий на увеличаване на разходите си за облачни услуги, AWS надхвърли 100 милиарда долара годишни продажби към тримесечието, приключило през март.

Това е сегмент със значително по-висок марж от електронната търговия и постоянно ще расте с много по-бързи темпове. Като самостоятелен бизнес AWS може да струва до 3 трилиона долара до края на десетилетието въз основа на сегашната си траектория на растеж.

Вторият изключително важен оперативен сегмент, който може да помогне на Amazon да достигне оценка от 5 трилиона долара, са абонаментните услуги. Преди да се оттегли като главен изпълнителен директор, Джеф Безос обяви през април 2021 г., че компанията му е надскочила над 200 милиона глобални абонати на Prime. Стабилният растеж на неговия онлайн пазар, заедно с осигуряването на ексклузивните права за стрийминг на вечерния футбол в четвъртък, дава на Amazon силна ценова мощ с Prime.

Третото парче от пъзела е неговият рекламен сегмент. Amazon привлича около 2,5 милиарда уникални посетители към своя уебсайт на месечна база. Тъй като повечето от тези посетители са мотивирани купувачи, Amazon има ненаситен стимул, който насърчава рекламодателите да плащат премия, за да представят своите послания на купувачите.

Взети заедно, тези три сегмента генерират почти целия оперативен паричен поток на Amazon.

Докато печалбата на акция (EPS) е интелигентна мярка за стойност за зрели бизнеси, Amazon има тенденция да реинвестира по-голямата част от своя паричен поток в инициативи с висок растеж. Въпреки че понякога това може да има отрицателно въздействие върху нейния EPS, тези агресивни инвестиции бързо увеличават паричния му поток - а паричният поток е много по-добра мярка за стойност за Amazon.

През последните десет години, Amazon приключва всяка година с кратно от 23 до 37 пъти паричния поток за бъдещата година. Казано по друг начин, инвеститорите доброволно са платили средно 30 пъти оперативния паричен поток, за да притежават акции на Amazon през предходното десетилетие.

До 2027 г. консенсусът на Уолстрийт изисква $18,64 паричен поток на акция. Въз основа на това къде Amazon затвори в петък, 31 май, това би го поставило на множител от само 9,5 пъти паричния поток. Ако Amazon поддържа 10% годишен темп на растеж на паричния поток до 2030 г. (на базата на консенсус от $18,64 на акция за 2027 г.), неговият коефициент ще спадне до само 7.

Акциите на Amazon могат комфортно да се повишат със 172%, необходими за достигане на оценка от 5 трилиона долара и все още да се търгуват под средния паричен поток от предходното десетилетие. Сред най-влиятелните бизнеси на Уолстрийт, той има най-ясния път към евентуална пазарна капитализация от 5 трилиона долара.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.