Недостиг на храна, напускащи чуждестранни работници, бензиностанции без гориво. Великобритания със сигурност преживя своя дял от проблеми след края на преходния период на Brexit, който трябваше да омекоти удара от излизането на страната от Европейския съюз, пише Deutsche Welle.

Кризата в доставните вериги, подсилена от недостиг на шофьори на камиони и други работници от ЕС, донесе празни рафтове по магазините, дълги опашки за гориво за няколко седмици през септември и дори клането и изхвърлянето на хиляди прасета.

Новите правила, регулиращи търговията между ЕС и Великобритания, влязоха в сила през януари 2021 г. и вече изискват попълването на 4-странични документи за всички стоки. Резултатът от бюрокрацията е спад на британския износ към ЕС с почти 15 процента през първите 10 месеца на годината, според Евростат. Износът на храни спадна с повече от четвърт.

Къде е вината — в Brexit или в COVID-19?

Всичко това се случи докато страната се бореше с тогава новия делта вариант на коронавируса, който донесе и третия национален локдаун. Макар че правителството твърди, че е невъзможно да се разделят ефектите от Brexit и COVID-19, икономистите не са съгласни. "Можем да кажем, че значителната загуба в търговията с континентална Европа ... не се вижда в търговията с останалата част от света", казва Иън Бег, сътрудник в European Institute, London School of Economics.

Brexit трябваше да сложи край на евробюрокрацията, но вместо това донесе точно обратния ефект, а допълнителните документи дори оскъпиха износа. Малките компании бяха ударени най-тежко и продажбите им в ЕС се сринаха. Саймън Спурел, съосновател на Cheshire Cheese Company, заяви наскоро пред вестник Guardian, че търговската сделка след Brexit е "най-голямата катастрофа, договаряна от което и да е правителство".

"Именно малките компании страдат заради излишната бюрокрация, не гиганти като Nissan", казва и Бег.

Да, повече бюрокрация!

Тепърва предстои ситуацията да се влоши още повече от януари, когато Великобритания въведе още повече изисквания за внос от ЕС. Планът бе отложен трикратно през изминалата година заради недоволство от страна на бизнеса.

Недовършена работаСделката след Brexit остави неясни отговорите на множество въпроси, включително на тези за Северна Ирландия и финансовите услуги, които допринасят значително за британската икономика, но въпреки това не получиха почти никакво внимание в документа.

Ситито се опитва да постигне еквивалентност с ЕС — в която и двете страни приемат регулациите една на друга. Но според тинк танка Institute of Government постоянна сделка е малко вероятна в момента.

Спорът между Великобритания и Франция относно правата за риболов продължава, а този за Северна Ирландия ще бъде разрешен едва когато Лондон признае правото на Европейския съд да разрешава търговските въпроси.

Концепцията за "Глобална Великобритания" остана до голяма степен мечта

Обещанието, че Brexit ще позволи на Великобритания да увеличи търговията си с останалата част от света, остава само на хартия. Сделка за търговия със САЩ все още изглежда трудна, особено след загубата на Тръмп, а по-близките връзки с Китай в момента са политически невъзможни заради напрежението около Хонконг.

Великобритания успя да постигне споразумения с Япония, Австралия и Нова Зеландия, но въпросът е "Има ли значение?", казва Бег. И посочва, че трите държави представляват миниатюрен дял от износа на страната. "Дори и да го удвоим, той пак ще остане миниатюрен".

Въпреки мрачните данни, политическите кампании и скорошната анкета, която показва, че 60 процента от британците смятат, че изпълнението на Brexit е провал, шансът Великобритания да се върне в ЕС е нищожен, смята Бег.