Търговците на коледни дръвчета в САЩ имат оживен сезон тази година, след като американците, които остават по-близо до дома поради пандемията от коронавируса, жадуват за духа на празника.
Търговците отчитат силен сезон, който тази година започна по-рано и продължава да се ускорява в началото на декември.
"Хората имат повече време вкъщи тази година. Те пътуват по-малко, разбира се, така че са вкъщи и наистина искат нещо, което да разпали настроението им заради стреса от Covid-19, под който са подложени всички", коментира Дъг Хъндли, говорител на Националната асоциация за коледни елхи. "Коледният дух е голяма сила по това време на годината и хората знаят, че колкото повече влагат в него, толкова повече мога да извлекат от него."
Продажбите на коледни дръвчета в икономика №1 в света са нараснали с 29% досега през 2020 година, показва проучване на търговците на дребно, направено от Evercore ISI. Наблюдава се тенденцията, че хората купуват по-големи дървета и повече декорации за дома.
Тенденцията идва на фона на нарастващия песимизъм относно картината за икономиката през следващите три до шест месеца. Междувременно анализаторите от Уолстрийт не очакват почти никакъв растеж, докато ваксината за коронавируса не стане масова и американците не могат да се върнат към нормалния си живот.
Но сега продажбите на коледни елхи помагат да се нарисува малко по-оптимистичен разказ.
"Хората остават у дома и взимат наистина големи дървета. На теория хората купуват допълнителни венци, гирлянди, по-голямо дърво, когато ситуацията е добра и избягват допълнителните покупки, когато времената са трудни", което не се оправдава сега, посочва анализаторът на Evercore Ед Хайман.
Всъщност всяка година американците купуват между 25 милиона и 30 милиона истински коледни елхи, заедно с още от 10 милиона до 20 милиона изкуствени, показват данни на Statista. ПО този начин индустрията се оценява за 2 милиарда долара.
"Просто невероятно търсене"
Пандемичната ера добави нова нотка към и без това силния дух, който носи това време от годината.
С нарастването на новите случаи се увеличава и вероятността честването на празниците тази година да бъде по-интимно и по-близо до дома, което би могло да бъде от полза на индустрията, която обслужва точно тази среда.
Това е и причината тази година хората да излязат по-рано, за да закупят основния артикул за своя празничен декор. Сега изглежда и че потребителите харчат повече за друга украса.
"Виждаме много ентусиазъм, може би малко увеличаване на размера на дърветата, които хората подбират. Това, което видяхме също, е и повишаване на ранните продажби. Много семейства закупиха и много други неща, за да украсят къщите си", посочва Крис Грегъри, собственик на обект за коледните елхи в Бостън.
Всъщност това е тенденцията в цялата индустрия.
Balsam Hill, голям търговец на коледни дървета, базиран в Редууд Сити, Калифорния, регистрира коледни продажби от месец юли. А огромното търсене се е запазило и досега.
"Това, което видяхме тази година от пандемията, е просто невероятно търсене на каквото и да било, за да направи дома ви по-добър", каза основателят и главен изпълнителен директор на компанията Мак Харман.
Като икономически показател обаче коледните елхи могат да бъдат малко сложни.
Икономистите се позовават на "лоши стоки" или такива, които всъщност виждат по-голямо търсене, когато доходите спадат. Покупката на коледни елхи остана стабилна по време на последната рецесия от 2007-2009 година. Тогава, и през двете последни години от Голямата рецесия, бяха продадени 28,2 милиона дървета.
Харман обаче каза, че тогава потребителите са купували по-малки дръвчета и по-малко декорации.
"Потребителското доверие е високо, защото не виждаме търгуване надолу с цената. Това показва, че хората са оптимисти и са готови да инвестират, за да направят дома си по-добър."