Цените на основните хранителни стоки в световен мащаб се повишиха през май за четвърти пореден месец, този път с 2,1% до 155,8 пункта, съобщиха от Организацията за земеделие и прехрана към ООН (FAO).
Все пак, дори с това поскъпване, те остават със 7% под нивото си от май 2015 г. Според експертите на организацията това би трябвало да доведе до спад на вноса на храни през тази година в стойностно изражение до 986 млрд. долара. Ако се окажат прави, това ще е първи случай на падане на търговските обороти под 1 трилион долара от 2009 г. насам, пише sinor.bg.
Индексът на храните, изчисляван от FAO, отразява месечните промени в цените на определени зърнени и маслодайни култури, млечни и месни продукти, както и захарта. Повечето от тях с изключение на растителните масла отчитат повишение за четвърти пореден месец, след като през януари индексът достигна 7-годишно дъно.
Най-много е поскъпнала захарта, тъй като перспективите за производството в Индия, втория по големина производител в света, се влошиха. На свой ред силното търсене на свинско от Европейския съюз в Азия е довело до увеличаване на цените на месните продукти.
Млечните продукти са поскъпнали с 0,4% заради запазващото се търсене на мляко на прах и масло, но остават с 24% под нивото от миналата година и се очаква тази слабост да се запази.
За поевтиняването на растителните масла с 1,8% през май пък е допринесъл резкият спад на цената на палмовото масло.
От организацията обаче очакват пазарите на хранителни стоки в света да останат относително стабилни през следващата година, тъй като солидните перспективи пред производството и обилните запаси би трябвало да сдържат ръста на цените.
Оттам прогнозират и съвсем слаб ръст на производството на зърнени култури през сезон 2016-2017 г. – с едва 0,6% спрямо предходния до 2,543 млрд. тона. Ако тя се оправдае, световната реколта ще остане само с 0,7% под рекордния показател от сезон 2014-2015 г.
Очаква се световната търговия със зърнени храни да се свие през тази година с 1,9% до 369 млн. тона, което ще доведе до ожесточена конкуренция за пазарен дял между основните държави-износителки, запазвайки цените относително ниски.