Търговски дефицит от 81,2 млрд. йени или 605 млн. долара отчита Япония в областта на електрониката през втората половина на 2022 г., съобщава Japan Times, като се позовава на държавната статистика. Това е първият път в историята, когато страната внася повече, отколкото изнася в сферата, в която компаниите ѝ някога бяха световни лидери. Освен това данните са показателни и за загубата на конкурентоспособност на японската продукция.

За сравнение, през 90-те електрониката от Страната на изгряващото слънце носеше по 8 трлн. йени търговски излишък на година.

Какъв ще е растежът на икономиките на САЩ, Китай и Япония през 2023 година

Какъв ще е растежът на трите най-големи икономики в света през 2023 година

Прогнозата на ООН

Данните за 2022 г. обаче рисуват една много по-различна картина - даже през по-доброто второ полугодие вносът расте с по-бързи темпове от износа. В сфери като смартфоните, битовата електроника и аудио-визуалното оборудване чуждестранните марки се налагат на пазара. Това са трите продуктови категории, в които търговският дефицит е най-голям - общо почти 2,5 трлн. йени.

По-голямата част от японските им конкуренти също вече не произвеждат в родината си - търсят се други локации с по-ниски разходи за труд.

Най-добро е представянето на японските полупроводници и други електронни компоненти, като там се регистрира общ търговски излишък от над 1 трлн. йени. За това помага увеличаването на производството след пандемията, но от друга страна това не засяга потребителските продукти, където има най-голяма добавена стойност.

"Нов капитализъм" за $14,52 трилиона: Япония преосмисля данъчната си политика

"Нов капитализъм" за $14,52 трилиона: Страната на изгряващото слънце преосмисля данъчната си политика

Спестяванията на домакинствата трябва да се превърнат в инвестиции

В сравнение с 1991 г., когато за полугодие Япония е регистрирала рекордните 4,17 млрд. йени търговски излишък в електрониката за половин година, вносът е скочил 9,1 пъти, докато при износа повишението не е даже двойно.

Някои от големите японски компании се опитват да връщат производства на своя територия, но според анализатори по-доброто решение е в инвестирането в продукти с добавена стойност и засилване на развойната дейност.