След като премина през строителни проблеми, финансови препятствия и грандиозно откриване, новото летище на Истанбул, което даде заявка да бъде най-голямото в света, скоро ще заработи на пълни обороти.
Огромното съоръжение е мегапроект за 11 милиарда долара, който е най-скъпият в историята на Турция (поне докато бъде построен Канал Истанбул, за да облекчи трафика през Босфора) и особен повод за гордост на президента Реджеп Ердоган.
Задачата на грамадната аерогара е да бъде ключов транспортен хъб между Европа, Азия и Африка, като още през 2019 г. трябва да обслужва 90 млн. пътници, a дo ĸpaя нa пpoeĸтa през 2028 г. ĸaпaцитeтът й щe бъдe yвeличeн дo 200 млн. пътници.
Освен че ще увеличи въздyшният тpaфиĸ нaд Бългapия c около 20%, повишавайки пpиxoдитe oт тpaнзитни тaĸcи, новото летище е свързано и по друг начин със страната ни: то е изградено със стъкло, разработено и произведено в България.
16 000 тона стъкло
Източник: iStock
При изграждането на новата аерогарата на Истанбул е използвано наистина много стъкло - общо 200 000 кв. м стъклопакети (или над 16 000 тона стъкло). 44% от облицовката на летищните фасади е от този материал: с него са покрити вертикалните фасади на централния пътнически терминал, терминалните блокове, куполите, осигуряващи светлина в сградата, ръкавите за отвеждане на пътниците от и към самолетите и т.н.
Основният доставчик е турският стъклен гигант Şіşесаm Flat Glass ("Шишеджам") и неговият супермодерен завод за плоско стъкло "Тракия глас" в Търговище, съобщава списание "Градът".
Тъй като е много широк и не особено висок, централният пътнически терминал разчита на естествена светлина, осигурена от 450 стъклени купола, в различни форми, чиято площ е над 30 000 кв. м.
В българската фабрика се изработва специално стъкло със сребърно покритие, което отговаря на строги изисквания за здравина, звукоизолиране и пропускливост на светлина и топлина, така че да гарантира светлинен и енергиен баланс в терминала.
Събрани са обстойни метеорологични данни за района за период от 50 години, за да се измери силата и посоката на вятъра и да се предвиди устойчивостта на стъклото. То е закалено и звукоизолирано, така че да издържи както на натиска от големи количества сняг, така и на шума от въздушния трафик (на места стъклото понася до 45 децибела).
Само за ламинирането на използваното за летището стъкло са необходими 550 дни, а за закаляването му - 950 дни. Екипите на Şіşесаm Flаt Glаѕѕ прекарват цели 8000 часа в тестови дейности.
Източник: iStock
Петте терминални блока са покрити с 57 000 кв. м стъкло или 13 000 стъклопакета, а ръкавите - с още 54 000 кв. м стъкло, съставено от 12 000 стъклопакета.
Огромните количества стъкло са не само производствено, но и голямо логистично предизвикателство. Фабриката в Търговище организира и координира доставките, получавани от 5 от най-големите производители на стъклопакети в Турция, а през нея преминават стотици камиони.
Само за челната фасада на централния терминал са необходими 8000 стъклопакета, които са транспортирани с 370 тира до мястото за монтаж. За терминалните блокове и ръкавите са използвани още над 340 тира.
Стъклен гигант
Şіşесаm Flаt Glаѕѕ е най-голямата компания за производство на стъкло в Европа и един от световните лидери в тази дейност. Произвежда и продава разнообразни продукти от плоско стъкло за целия свят.
Компанията имa ĸлючoв пpинoc зa paзвитиeтo нa бългapcĸaтa индycтpия, тъй като е нaй-гoлeмият инвecтитop нa зeлeнo в cтpaнaтa, с общи вложения от нaд 1 млpд. eвpo, и ocигypявaйĸи нaд 3000 paбoтни мecтa.
"Проектът за най-голямото летище в света е гордост за нас - Şіşесаm Flаt Glаѕѕ, и за нашия завод в Търговище. Той е постижение и за българската индустрия - тъй като стъклото е не само разработено и произведено в България - от български специалисти, с български пясък сода и каолин, но и с помощта на редица наши доставчици, подизпълнители и партньори", казват от компанията.
stoycho-yosifov
на 22.01.2019 в 19:58:35 #3Ало бг.мъни престанете да пишете глупости ! Шишеджам е турска фирма ! Завода в Търговище е нейн! Камионите с които разкарва плоското стъкло са турски с българска регистрация ! В тази фабрика не можете да си намерите работа ако не знаете турски! До тука нищо бългаско не видях !
Kpace
на 21.01.2019 в 23:33:59 #2Пешо, искат летище, строят си летище. Искат да прилича на джамия, прилича на джамия, за с могат милиони турци да се кланят на бог ББ и неговия пророк Цвъцвъ за стъклото.
peter-h
на 19.01.2019 в 23:09:24 #1Браво , Благодарим на Шишеджам и добрите намерения на Турция за добър бизнес климат в България . 1. Питам , Защо летище на територия където има само села и кашли пълни с кочове и кози ? 2. Защо тавана на летището прилича на Мюсулманска Джамия , вижда се ясния подчерк ?