Близо 20 години пред властите в Гърция стои въпросът какво ще се случи със старото летище на Атина Elliniko International, след като през 2001 годна то беше затворено и вместо него заработи новото Airport Athens International Airport. 

Още през първите години, след като аерогарата спря да функционира, се появиха идеи как да бъде развит района около нея. Заради липсата на достатъчно финансиране, както и заради кризата, в която изпадна по-късно южната ни съседка, тази идея беше изоставена.

Междувременно площта там беше използвана за някои от спортните събития по време на Олимпийските игри през 2004 година, а по-късно там беше изграден бежански лагер, където бяха настанени над 3000 души.

2017 година вдъхна нова надежда, че проектът Elliniko ще бъде възроден. Тогава беше представен план за това там да бъде изграден цял луксозен мегакомплекс от жилищни сгради, хотел, спортни съоръжения и зелени зони. Тази година пък преди изборите в Гърция бяха въведени промени в приватизационната програма TAIPED, които трябва да позволят този проект да стане факт.

20-години след затварянето на старото летище в Атина най-накрая то ще има нов облик

20-години след затварянето на старото летище в Атина най-накрая то ще има нов облик

Преди години властите в Гърция представиха план за преобразяването на района около аерогарата

Районът, който трябва да се превърне в Атинската Ривиера

Източник: thehellinikon.com

Районът, който трябва да се превърне в Атинската Ривиера

По него работи местната компания Lamda Development, като според нови изчисления изграждането на комплекса ще струва 8 милиарда евро или около 4,5% от брутния вътреше продукт на Гърция, а в хода на работата ще бъдат отворени над 75 000 работни места.

Мащабната инвестиция ще бъде необходима за периода от 25 години, в който трябва да бъде развит проектът. От дружеството изчисляват, че за първите пет години ще бъдат необходими вложения в размер на 1,5 милиарда евро.

Как се стигна до проекта Elliniko?

В първите години след 2001 година в Гърция бяха обсъждани различни идеи за това какво да се случи с изоставеното атинско летище. Заради неразбирателство между заинтересованите страни до окончателно решение така и не се стигна.

Местните хора настояваха там да бъда създаден голям парк, достъпен за всички граждани на гръцката столица, припомня сайтът Greek Reporter. Първоначално управляващите в южната ни съседка подкрепиха тази идея целият район, разположен на над 6 милиона квадратни метра, да бъде покрит със зеленина. Ако тази идея беше осъществена, това щеше да се превърне в най-големия градски парк в света.

Малко след 2010 година се появиха и първите идеи за по-сериозни инвестиции там. Гръцкото правителство пусна международен търг през 2011 година с цел да привлече чуждестранни инвеститори, но този опит се оказа безуспешен.

Снимка 454767

Източник: thehellinikon.com

Три години по-късно по време на управлението на премиера Антонис Самарас правителството подписа споразумение с компанията Lamda Development. Тук може да се отбележи, че дружеството е собственост на семейство Лацис - една от най-богатите фамилии не само в страната, но и в Югоизточна Европа.

Така се роди и идеята на мястото на аерогарата да бъде изграден мащабен комплекс, включващ, както създаването на голям парк, на спортни площадки, така и на жилищни и бизнес сгради. По-късно тя беше наречена Атинската Ривиера.

Снимка 454768

Източник: thehellinikon.com

Как точно ще изглежда мегакомплексът Elliniko?

Плановете на инвеститора са там да се появят шест небостъргача, в които ще се помещават административни офиси, жилища, търговски център, офис площи и хотел. Последният ще бъде не 5, а 6-звезден. Включително там ще се появи голям аквариум с екзотични морски обитатели, музей на авиацията, редица заведения и голямо казино.

Снимка 454766

Източник: thehellinikon.com

В сърцето на проекта Elliniko е т.нар. Метрополитън парк. Той трябва да покрива малко над 2 милиона квадратни метра, което ще го направи конкурент на Хайд парк в Лондон и на Сентрал парк в Ню Йорк. Част от него ще бъдат писти за трениращите лека атлетика, колоездачни и пешеходни пътеки, които ще имат обща дължина от над 50 километра, както и висока наблюдателна кула.