Да се учим от грешките си е добре, но да се учим от грешките на другите е още по-добре, съветват експертите. В работата за себе си всеки недостатък може да повлияе на доходите ви, така че трябва да разберете за капаните, в които можете да попаднете. Нека направим това: събрахме пет грешки на начинаещи бизнесмени, които често изпадат в затруднение с личните си финанси.
Източник: iStock
Грешка №1: Не бюджетирате
При наемането на работа човек ясно разбира кога и колко пари ще получи за своя труд. Той лесно може да планира бюджет няколко месеца предварително. Когато работите за себе си, всичко е по-трудно: през първия месец можете да спечелите 1000 лева, през втория - 4000 лева, а през третия - 500 лева. В същото време обичайните разходи ще останат на същото ниво: трябва да платите за храна, наеми, кредити, бензин и всичко останало.
Какво ви заплашва: Без ясна структура на бюджета човек не е подготвен за непредвидени обстоятелства. Например, ако не можете да работите половин месец, тогава ще получите около половината от очаквания доход - и ще трябва да се свие в нещо от разходната част.
Как да го предотвратим: Трябва да планирате бюджет. Има лесен начин за разпределяне на доходите: 50% за нужди като комунални услуги и хранителни стоки, 30% за себе си, като фитнес зала, филми или нови дрехи, 20% за спестявания. Спестяванията ще ви спасят, ако има неуспешен месец. Ако всички месеци са успешни, можете да инвестирате част от парите от касичката във вашия бизнес. Например, куриерът може да си купи удобни маратонки или нов велосипед, докато шофьорът на такси може да си купи по-мощен смартфон.
Източник: iStock
Грешка №2: Не изготвяте график
Когато човек започва сам да изгражда собствения си график, може да му бъде трудно да балансира работата и свободното време - иска му се да отделя повече време на семейството и любимите си неща и да работя по-малко.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Какво ви заплашва: Без ясно разграничение между работно време и почивка, човек започва да работи по-зле - това се отразява на качеството на работа, а оттам и на доходите.
Как да го предотвратим: Планирайте график за следващия месец. Помислете кои дни ще работите и кога ще почивате и си направете график. Например, ако целта е 4 000 лева на месец, а приходът за осем часа работа е 200 лева, можете да работите 20 дни в месеца. Останалите 11 почивни дни са време, което може да се разпредели за всичко.
Източник: iStock Images
Грешка №3: Да напуснете основната си работа веднага
Много хора започват кариерата си като служители и след това решават да опитат да работят за себе си. В този случай, колкото и да искате да напуснете възможно най-скоро и да започнете нещо ново, не трябва да бързате - може да съжалявате.
Какво ви заплашва: Има два риска. Първо, новата работа може да не е подходяща и няма връщане назад. Второ, работата за себе си не носи незабавно стабилен доход - отнема време, за да се почувствате сигурен и да се закрепите.
Как да го предотвратим: Най-добрият вариант е да започнете със странична работа. Например, ако искате да станете таксиметров шофьор, дребен търговец или куриер, можете да опитате кратки смени през уикендите или след работа. Ако не ви харесва, можете спокойно да изоставите тази идея и да потърсите нещо друго.
Източник: iStock
Грешка №4: Не обръщате внимание на оценките и отзивите
Рекламните сайтове, тези за услуги и търговия обикновено имат оценки и отзиви за продуктите и услугите. За вашите потенциални клиенти те са много важни: хората се доверяват на опита на други хора. Следователно рецензиите пряко влияят върху приходите: колкото повече са положителни оценките, толкова повече ще се свързват с вас - и обратното.
Какво ви заплашва: Всичко е просто: лоши отзиви - по-малко клиенти, което означава по-малко приходи. Ако не направите нищо с лошите оценки, с течение на времето ще загубите репутацията си и няма да можете да приемате повече поръчки и да увеличавате стойността им.
Как да го предотвратим: Научете как работят оценките или как работят рецензиите във вашата индустрия и научете как да им влияете. Например, ако сте поправили компютъра на клиент, добра идея е внимателно да го помолите да остави отзив в сайт за обяви. Е, истинският ключ към успеха е да изпълнявате поръчки с високо качество, така че хората сами да ви препоръчват на приятели и познати.
Източник: Flickr.com
Грешка №5: Неспазване на бизнес етикета
Важен стандарт на обслужването при работата с клиентите е учтивостта и етикета. Това е знак за професионализъм и шанс да получите повече препоръки и добри съвети. Например, не трябва да се обръщате към клиента на "ти" или по друг начин да нарушавате личните му граници.
Какво ви заплашва: Дори да познавате бизнеса си перфектно, лошото обслужване ще се отрази на клиентското изживяване - оттук и лошите оценки и ниските обороти.
Как да го предотвратим: Разберете какви правила за бизнес етикет се прилагат във вашата сфера на дейност и вашия район и ги спазвайте. Запомнете: пътник в такси, получател на доставка или друг потребител на предлаганата услуга или стока е вашият клиент, който плаща не само за услугата, но и за нейното качество.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.