Изпълнителният директор на автомобилния гигант Stellantis Карлос Таварес изненадващо обяви оставката си, съобщиха от компанията. В случая "изненадващо" е предимно решението това да се случи в неделя - компанията зад брандовете Peugeot, Fiat, Jeep и Ram се бори със срив на продажбите, който унищожи 40% от пазарната ѝ стойност само в рамките на настоящата година.

Таварес дълги години беше сред най-уважаваните ръководители в автомобилната индустрия, но подходът му към ключовия пазар в Северна Америка беше неуспешен - с огромно количество непродадени коли, застояващи при дилърите. През Q3 продажбите бяха с почти една пета по-ниски от тези за същия период на миналата година.

Защо Stellantis загуби €6 милиарда само за един ден

Автомобилният гигант, който загуби €6 милиарда само за един ден

Компанията излезе с мрачна прогноза

Затова Stellantis предвиждаха до 10 млрд. евро загуба на средства и отправиха предупреждение към инвеститорите, че може да не изпълнят финансовите си цели за годината. Това доведе до серия от рокади по върховете на компанията, а Таварес първоначално обяви, че няма да се кандидатира за нов мандат като изпълнителен директор, т.е. ще остане на поста до началото на 2026 г.

При положение, че акциите на Stellantis са поевтинели с 40 на сто за по-малко от 12 месеца, а конкурентите Ford (-7%) и General Motors (+55%) очевидно се ползват с много по-високо доверие на пазара, явно се е наложило да се вземат крути мерки.

След поредица от пожари: В САЩ проверяват близо 800 000 коли на Stellantis

След поредица от пожари: В САЩ проверяват близо 800 000 коли на Stellantis

Други над милион пикапа Ram спешно се връщат в сервиза заради софтуерна грешка, която изключва ABS

Според източници на "Ройтерс", вътре в Борда на директорите на Stellantis е започнало да се трупа напрежение заради усещането, че Таварес действа прибързано и с основен фокус върху краткосрочните решения - в опит да спаси репутацията си.

И преди проблемите в САЩ, Таварес не беше всеобщ любимец вътре в обединението на Fiat Chrysler и Peugeot заради открития си и често конфронтационен стил. Не помогнаха и решението му да намали производството в Италия и заплахите, че ако определени брандове не постигнат в кратки срокове подобрение на резултатите, ще бъдат премахнати от портфолиото.

Така Stellantis приключва годината без изпълнителен директор. Такъв тепърва ще се търси в началото на 2025 г.