Световният ред, който създаде германски просперитет, се пропуква. И Ангела Меркел не знае какво да направи.

Политиката на президента Доналд Тръмп "Америка първа" кара Германия да направи невъзможния избор между САЩ и Китай - изправяйки силата зад настоящия икономически успех на страната и ключа към бъдещия ѝ растеж. Резултатът е политическа парализа в момент, в който съюзниците на Берлин търсят политическо лидерство, пише Bloomberg.

По въпроси от търговията до киберсигурността и международна реформа на данъчните закони, Меркел е препъната от страха ѝ да не ядоса ключовите търговски партньори на страната. Всяка твърда позиция рискува увеличаване на напрежението и излизането му извън контрол, смята тя и вътрешният ѝ кръг, казват източници на изданието.

САЩ към Германия: Или забранявате Huawei, или спираме да споделяме разузнаването си

САЩ към Германия: Или забранявате Huawei, или спираме да споделяме разузнаването си

Това е първият известен случай, в който Вашингтон изрично предупреждава някой от съюзниците си изрично

А нуждата от действия е по-силна от всякога. Икономиката се забавя, популистите набират скорост, а стратегическите конкурентни на Меркел кроят планове да отдалечат колкото се може повече държави от мултилатералната система, която тя толкова цени."Разделяме ли се на малки парчета и всеки смята, че може да реши проблемите си най-добре сам?", запита Меркел миналия месец в Мюнхен. "Ако това е така, като канцлер на Германия, мога само да кажа, че перспективата изглежда лоша за нас".

Пред бурята, в която се намира мощната германска автомобилна индустрия, Тръмп заплашва с мита върху вноса на коли от Европа - ход, който ще удари силно Mercedes-Benz, BMW и Volkswagen. Въвеждането на мита от САЩ ще намали износ на германски автомобили с около €18,4 милиарда, според доклад на Ifo.

Световна рецесия и €7 милиарда загуби: Ще въведе ли Тръмп мита върху автомобилите?

Световна рецесия и €7 милиарда загуби: Ще въведе ли Тръмп мита върху автомобилите?

Държавният глава на САЩ има 90 дни, за да вземе решение

Въпреки пречките, които Белият дом създава и ядът на французите, Меркел е решена да се опитва да постигне съгласие с Тръмп. Германският лидер иска включването на САЩ в преговори за широка търговска сделка възможно най-скоро и се опасява, че ако ЕС отговори на митата, това ще се превърне в пълноразмерна търговска война.

Спорът около автомобилите е знак, че настоящата ситуация в геополитиката става все по-трудна за Германия. В продължение на десетилетия страната печелеше от международната търговска система, управлявана от Запада и подкрепена от военната мощ на САЩ. Но тези дни са към своя край. Тръмп започна да дава сигнали за разклащане на ангажимента за защита на съюзниците от НАТО, а популистите в Европа събират опозиция на свободната търговия. В същото време Китай предоставя алтернативен източник на финансиране на по-слабите нации като Италия, Португалия и Гърция, ядосани от политиката на Германия по затягането на коланите.

Меркел се колебае, но зае твърда позиция в една област - новия газопровод "Северен поток 2", въпреки опозицията от САЩ. Правителството затегна и правилата за чуждестранните придобивания, за да опази германската технология от Китай.

Германската автомобилна индустрия е изправена пред перфектната буря

Германската автомобилна индустрия е изправена пред перфектната буря

Ако вярвате на техните собствени думи, германската автомобилна индустрия крачи гордо и уверено в бъдещето, но това не е напълно вярно

Но в повечето случаи желанието на Меркел да избягва проблемите пречи на ЕС да заеме твърда позиция.

Желанието на французите за общ европейски фронт срещу неплащането на данъци от интернет гиганти като Amazon, Alphabet и Facebook също се превърна в жертва на германската предпазливост. И отново автомобилната индустрия е в сърцето на това решение.

Според френския план технологичните компании - почти всички от тях базирани в САЩ - трябва да плащат данъци там, където се генерират продажбите. Това е плашещ прецедент за страна-износител като Германия, особено в момент, в който Тръмп търси извинение да накаже автомобилните производители.

Затова вместо да заеме лидерска позиция с Франция, администрацията на Меркел иска да изчака компромис. Министърът на финансите Олаф Шолц дори иска да накара САЩ да стане част от този компромис преди ЕС да приеме данъчните промени.

Франция чака €500 милиона от новия данък срещу Facebook и Google още тази година

Франция чака €500 милиона от новия данък срещу Facebook и Google още тази година

Париж ще води преговори за въвеждането му сред страните от ОИСР