Руският петрол все още намира пътя си към купувачите по целия свят. Но дори онези, които прекарват дните си в проследяване на движението му през океаните, се мъчат да разберат кой точно го превозва.

Тъй като западните санкции срещу Русия ескалираха заради нахлуването й в Украйна, повече кораби се присъединиха към съществуваща флота от мистериозни танкери, готови да улеснят износа на петрол от Русия.

Източници на CNN от индустрията оценяват размера на този "сенчест" флот на приблизително 600 кораба, или около 10% от световния брой големи танкери. И цифрите продължават да се увеличават.

Кой притежава и управлява много от тези кораби остава мистерия

Тъй като търговията с руски петрол стана по-сложна през последната година, много западни спедитори ограничиха услугите си. Същевременно се появиха нови, неизвестни играчи, с фиктивни компании в Дубай или Хонконг. Някои купиха кораби от европейци, докато други използваха стари кораби, които иначе можеше да се озоват в депа за скрап.

"Вие навлязохте по-дълбоко в тъмните изкуства", каза висш изпълнителен директор на фирма за търговия с петрол пред CNN, имайки предвид тази непрозрачна мрежа.

МАЕ: Приходите на Русия от износ на петрол и газ през януари се сринаха

МАЕ: Приходите на Русия от износ на петрол и газ през януари се сринаха

Въпреки това, през февруари има леко повишение на добива

Флотът, който е "под радара", придобива все по-голямо значение, тъй като Москва се опитва да избягва да работи със западни спедитори и тъй като клиентите в Китай и Индия изместват тези в Европа, на които сега им е забранено да купуват руски петрол и рафинирани продукти като дизел. Доставката до по-отдалечени купувачи изисква допълнителни кораби и собственици на кораби, готови да се справят с допълнителна сложност и правен риск, особено след като страните от Групата на седемте наложиха тавани на цените на руския петрол.

Снимка 608634

Източник: iStock Images

Разширяването на сенчестия флот подчертава драматичните промени, причинени от войната на Русия на световния петролен пазар. В стремежа си да продължи да работи, вторият по големина износител на суров петрол в света промени наложените от десетилетия модели на търговия и раздели световната енергийна система на две.

„Лукойл България“ ще започне да работи с неруски петрол още от март

„Лукойл България“ ще започне да работи с неруски петрол още от март

Компанията ще продължи да плаща авансов данък върху свръхпечалбата си

"Има флот, който не извършва никакъв руски бизнес, а има и флот, който почти изключително се занимава с руски бизнес", каза Ричард Матюс, ръководител на изследванията в EA Gibson, международен корабен брокер. Само няколко кораба, добави той, правят "по малко и от двете".

"Сиви кораби" и "Тъмни кораби"

Тъй като Европа се отказа от руската енергия, купувачите в Азия прекратиха сделките. Китай увеличи вноса на руски петрол до 1,9 милиона барела на ден средно през 2022 г., което е с 19% повече от 2021 г., според Международната агенция по енергетика. Индия увеличи покупките още по-рязко, регистрирайки увеличение от 800% до средно 900 000 барела на ден.

Износът на петрол от Русия за Китай и Индия достигна рекордни нива през януари, след като европейската забрана за руски петрол по море влезе в сила, според Kpler, компания за данни и анализи. Износът за Турция, друг най-голям клиент, също продължи с бързи темпове. Припомняме, че забраната за рафинирани петролни продукти влезе в сила едва през февруари.

Националният флот на Русия не разполага с достатъчно кораби. Точно тук се намесва "флотът в сянка".

Малкото испанско пристанище, което се превърна в новия център за руски петрол

Малкото испанско пристанище, което се превърна в новия център за руски петрол

След като ЕС намали търсенето на руски суров петрол, доставян по тръбопроводи, търговията по море се увеличи

Матю Райт, старши анализатор на товарите в Kpler, сортира лодките, превозващи руски суров петрол, в две категории: "сиви кораби" и "тъмни кораби". Сивите кораби са продавани след инвазията - предимно от собственици в Европа на фирми в Близкия изток и Азия, които преди това не са били активни на пазара на танкери. Тъмните кораби, от друга страна, са ветерани от кампаниите на Иран и Венецуела за избягване на западните санкции, които наскоро преминаха към превоз на руски суров петрол.

"Често има доказателства, че те са прикривали дейността си, като са изключвали своя AIS транспондер", каза Райт за "тъмните" кораби, като се позовава на технологията, която помага за идентифицирането и локализирането на плавателни съдове.

Докато западните страни са забранили вноса на повечето руски петрол, няма никакви правила, които да пречат на западните кораби да доставят до купувачи като Китай и Индия или да предоставят услуги като застраховка - стига да се спазват горните граници на цените на G7. Корабите с европейски собственици представляват 36% от търговията с руски суров петрол през януари, според Kpler.

Снимка 608633

Източник: iStock Images

Но правните рискове и рисковете за репутацията на неспазването на горните граници на цените са големи. В същото време Русия иска да спре да работи със западни спедитори. Това е довело до развитието на нова кохорта, чийто състав е по-мрачен - и историята е по-изменена.

"Тъмният флот, който превозваше венецуелски и ирански петрол в световен мащаб, е нещо, което всички очаквахме да се разрасне и това се случи", каза Джанив Шах, старши анализатор в Rystad Energy, консултантска компания.

Русия спечели милиарди долари от продажби на петрол, въпреки санкциите

Русия спечели милиарди долари от продажби на петрол, въпреки санкциите

Загубите от проекта "Сахалин-1" обаче са значителни

Една от причините: изпращането на руски петрол на по-дълги пътувания до Китай или Индия е по-малко ефективно от изпращането му до близки страни като Финландия. Сега Русия се нуждае от четири пъти повече капацитет за превоз на своя суров петрол, отколкото преди инвазията, според EA Gibson.

В резултат на това около 25 до 35 кораба се продават на месец в сенчестия флот, според друг висш ръководител на фирма за търговия с петрол. Global Witness, организация с нестопанска цел, изчислява, че една четвърт от продажбите на петролни танкери между края на февруари 2022 г. и януари тази година са включвали неизвестни купувачи, което е приблизително два пъти повече в сравнение с предходната година.

Търсенето може да се увеличи през следващите месеци, ако Китай се нуждае от повече гориво, за да задвижи икономическото си възстановяване.

Снимка 608632

Източник: iStock Images