Настоящата седмица се оказа изключително тежка за мега-големите технологични американски компании. По-лоши от очакванията резултати изнесоха почти всички от тях в лицето на - Meta, Google, Amazon.com и Microsoft, като акциите им поевтиняха сериозно, спадът при някои от които премина границата от 20%.

Ето какво се случи в хронологичен ред

Първи изнесоха своите данни Alphabet, компанията майка на Google и Meta.

Компанията-майка на Google отчете печалбите си за третото тримесечие във вторник, които не отговариха на очакванията на анализаторите в най-горния и крайния ред, защото приходите от реклама в YouTube бяха с $400 милиона под прогнозите.

Ето и най-важните числа от доклада:

 - Приходи: $57,27 милиарда срещу $58,2 милиарда очаквани

 - Печалба на акция: $1,06 срещу $1,25 очаквани

 - Акциите на Alphabet паднаха с близо 6% след съобщението

Пазарът на дигитална реклама беше засегнат от забавяне на разходите през последните няколко тримесечия, тъй като компаниите намаляват бюджетите си на фона на нарастващата инфлация и лихвените проценти.

Facebook и Google станаха гиганти, като пренебрегваха Уолстрийт. Това може да им донесе падение

Facebook и Google станаха гиганти, като пренебрегваха Уолстрийт. Това може да им донесе падение

Много от действията им продължават да не се харесват на инвеститорите

Alphabet все още не е имунизиран от въздействието на икономическото забавяне. Според Bloomberg гигантът за търсене е съкратил проекти в своя инкубатор Area 120 и е изискал работниците в групата да кандидатстват отново за работа другаде в компанията.

В отделен доклад във вторник, Microsoft също изнесе слаби резултати. Microsoft Corp. даде слаба прогноза за ръста на продажбите в своя бизнес с облачни изчислителни услуги Azure, внимателно наблюдавана мярка за корпоративното търсене, което накара акциите да се разклатят в края на търговията.

Ръстът на приходите за Azure, който позволява на компаниите да управляват и съхраняват софтуерни приложения, ще спадне с пет процентни пункта през текущия период спрямо предходното тримесечие, каза главният финансов директор Ейми Худ по време на конферентен разговор във вторник. Продажбите на Azure са нараснали с 42% през първото фискално тримесечие, като се изключи влиянието на обменните курсове на чуждестранната валута.

По-рано Microsoft отчете най-слабия си тримесечен ръст на продажбите от пет години, забавен от скока на щатския долар, спадащото търсене на компютри и колебливите приходи от реклама.

Тъй като глобалната икономика се люлее на ръба на рецесията, продажбите на софтуер за Windows на производителите на персонални компютри паднаха с 15% през последния период, а Худ прогнозира продължаващи предизвикателства на пазарите за компютри и реклами до края на фискалната година.

Промените в облачните правила на Microsoft предизвикват буря сред конкурентите

Промените в облачните правила на Microsoft предизвикват буря сред конкурентите

Новостите са свързани с европейския пазар, но технологичният гигант е готов да прилага новите правила глобално

По време на разговора Худ каза, че търсенето на Azure и новите подписвания на договори остават силни сред големите клиенти, но производителят на софтуер помага на клиентите да изпълняват приложения и задачи по-ефективно и на по-ниска цена. Това разпали нови опасения, че търсенето може да намалее още повече за Azure, което стимулира възраждането на Microsoft като технологична мощ през последните години.

Акциите паднаха с цели 8,1% до $230,39 в разширена търговия след прогнозата на компанията. Те се повишиха до $250,66 при затварянето в Ню Йорк. Докато акциите скочиха с 51% през 2021 г., те паднаха с 25% досега тази година на фона на поражението на големите технологични акции. През последното тримесечие акциите на компанията се понижиха с 9,3%, докато индексът Standard & Poor's 500 се понижи с 5,3%.

Коментарът на Azure засегна особено силно акционерите, които гледат на този бизнес като на барометър за бъдещите перспективи за растеж на Microsoft. Преди няколко години подразделението удвояваше продажбите на всяко тримесечие.

Темповете на растеж се забавиха, тъй като общите приходи станаха достатъчно големи, за да направят печалбите от такъв мащаб по-предизвикателни, а Худ каза, че компанията се свързва "проактивно с клиентите и се уверява, че им помагаме да оптимизират работните си натоварвания", особено след като отслабващата икономика кара клиентите да се притеснявате за харченето.

Маржовете на печалбата също се влошават поради нарастващите разходи за енергия, особено в Европа, които намаляват печалбите от облачни изчисления. Microsoft ще похарчи допълнителни 800 милиона долара тази година, за да покрие по-високите разходи за захранване на центрове за данни, особено в Европа, каза Худ. А слабостта на Windows означава по-малко приходи от това, което остава част от портфолиото на Microsoft с много висок марж.

Базираната в Редмънд, Вашингтон компания ще продължи да инвестира в ключови стратегически приоритети, казаха Худ и главният изпълнителен директор Сатя Надела.

Но Microsoft също ще се стреми да ограничи разходите, особено около наемането на работа. Увеличенията на броя на служителите в прогнозата на Худ ще бъдат минимални през текущото тримесечие. Компанията вече имаше два малки кръга съкращения на работни места и елиминира много отворени позиции в опит да забави наемането.

Продажбите през първото тримесечие, което приключи на 30 септември, са нараснали с 11% до 50,1 милиарда долара. Нетната печалба е 17,6 милиарда долара, или 2,35 долара на акция. Според проучване на Bloomberg анализаторите са изчислили продажбите за фискалното първо тримесечие на 49,6 милиарда долара и печалба от 2,29 долара на акция.

Търсенето остава силно за облачни услуги, като продажбите на Office 365 за бизнеса се представят малко по-добре от очакваното и по-голямата част от големите клиенти, които са се регистрирали за лицензи за Microsoft 365, избират версията от по-висок клас, каза Худ.

"Въпреки че не сме имунизирани, разбира се, от макроикономически въздействия, ние наистина се чувстваме добре за бизнеса, в който инвестираме, силния темп на растеж, позицията на пазара", каза Худ.

Компаниите за социални медии бяха особено ударени от съкращенията, като Snap отчете нетна загуба от $360 милиона и ръст на приходите от само 6%, най-ниския досега.

Facebook на Meta се сблъска с подобни насрещни ветрове, като компанията отчете първия си годишен спад на приходите през Q2.

Как се губят $67 милиарда за ден? Компанията майка на Facebook Meta знае отговора

Как се губят $67 милиарда за един ден? Най-голямата социална мрежа знае отговора

Инвеститорите губят доверие в "метавселената" на Зукърбърг

Но Snap и Meta също се справят с вторичните трусове от промените в поверителността на iOS на Apple, които ограничават способността им да събират потребителски данни в мрежата, които след това да използват за продажба на реклами.

Alphabet обаче все още може да събира много потребителски данни чрез своето приложение за търсене и YouTube, предоставяйки на рекламодателите сигурно убежище от промените в поверителността на Apple.

Ето най-важните цифри от доклада в сравнение с очакванията на Уолстрийт от компанията майка на Facebook:

 - Приходи: 27,7 милиарда долара срещу очаквани 27,4 милиарда долара

 - Печалба на акция (EPS): $1,64 срещу $1,89 очаквани

 - Ежедневно активни потребители на Facebook (DAU): 1,98 милиарда срещу 1,86 милиарда очаквани

 - Месечни активни потребители на Facebook (MAU): 2,96 милиарда срещу 2,97 очаквани

 - Оперативна загуба на Reality Labs: $3,67 милиарда срещу $3,09 милиарда очаквани

Акциите на компанията паднаха с повече от 15% след доклада.

Насоките за приходите на Meta за Q4 бяха между 30 и 32,5 милиарда долара, докато Уолстрийт очакваше 32,2 милиарда долара.

Забавянето на дигиталната реклама удря особено силно компании за социални медии като Meta. Акциите на технологичния гигант се понижават с цели 60% от началото на годината, тъй като бизнесът се оттегля от рекламните разходи на фона на нарастващата инфлация и лихвените проценти.

Всичко това идва, докато Meta работи, за да се трансформира от бизнес със социални медии във фирма, която е на първо място в метавселената. По време на събитието Meta Connect по-рано този месец главният изпълнителен директор Марк Закърбърг очерта бъдещето на Meta, включително корпоративни партньорства с Microsoft (MSFT) и Accenture (ACN). Технологичният гигант също представи новите си слушалки Quest Pro, но те започват от $1500.

Но решението на Зукърбърг да се съсредоточи върху метавселената, която струва на компанията 10 милиарда долара през 2021 г., срещна критики. Изпълнителният директор на Altimeter Capital Брад Герстнър наскоро изпрати отворено писмо до Закърбърг, призовавайки го да намали разходите за метавселената и да намали броя на служителите.

Последните лоши данни дошли от водещите технологични компании бяха по направление на Amazon.com. Акциите на Amazon се понижиха с близо 12, след като приходите и насоките се оказаха под очакванията на пазара. Слабото представяне на облачното звено на компанията - Amazon Web Services, заедно с разочароващи насоки за четвъртото тримесечие, бяха основните причини за срива на акциите.

Ето какво излезе за търговеца за електронна търговия след края на търговията в четвъртък:

 - Приходи: 127,1 милиарда долара реални срещу 127,63 милиарда долара очаквани

 - Коригирана печалба на акция (EPS): 28 цента действителни срещу 22 цента очаквани

 - Нетни продажби на Amazon Web Services (AWS): 20,5 милиарда долара реални спрямо очаквани 21 милиарда долара

За четвъртото тримесечие Amazon се ориентира към между 140 и 144 милиарда долара вместо очакваните 155 милиарда долара.

Компанията, подобно на други, които оперират в международен план, беше наранена от силния долар. Amazon също е изправен пред насрещни ветрове от инфлация, нарастващи лихвени проценти и страхове от рецесия. Четвъртото тримесечие включва по-специално празничния сезон, който компанията прогнозира да бъде умерен.

"Очевидно много се случва в макроикономическата среда и ние ще балансираме инвестициите си, за да бъдат по-рационализирани, без да правим компромис с нашите стратегически, дългосрочни залози", каза изпълнителният директор на Amazon Анди Джаси в изявление в четвъртък.

Amazon е поредната компания, която замрази наемането на нови служители

Amazon е поредната компания, която замрази наемането на нови служители

Засега става дума за корпоративното наемане в бизнеса с търговия на дребно

През третото тримесечие оперативните приходи на Amazon възлизат на 2,5 милиарда долара, в сравнение с 4,9 милиарда долара през същото тримесечие на миналата година. Въпреки че международната оперативна загуба на компанията за третото тримесечие беше 2,5 милиарда долара, AWS компенсира разликата, отчитайки оперативен доход за третото тримесечие от 5,4 милиарда долара.

Събитията от Prime Day от последните няколко месеца не увеличиха приходите на Amazon толкова, колкото инвеститорите може би са се надявали. Prime Day през юли — включен в съобщението за печалбите — най-големият досега на компанията по отношение на броя на покупките, тъй като членовете на Prime по целия свят са купили повече от 300 милиона артикула. Компанията не разкри данните за приходите от събитието.

Пропускът на AWS също е забележително разочарование, тъй като имаше много оптимизъм от анализаторите в четвъртък и това беше непоколебима позиция на компанията.

Анализаторът на Raymond James Джеймс Арън Кеслър очаква "продължаващо лидерство и инерция в облака и AWS", пише той в бележка от 25 октомври.

Просто няма как да забравим степента, до която тази среда, от ястребов Фед до призрака на рецесия, разтърси Големите технологии.

"Страховете от лоши опасения около сезона на печалбите за 3-то тримесечие и отрицателните ревизии накараха технологичните акции да се понижат", написа анализаторът на Wedbush Дан Айвс по-рано този месец.

"Всяка положителна новина е отрицателна новина... на този пазар, а лошата новина се възприема като Армагедон и по този начин сваля технологичните акции за миг."

Беше трудно за Big Tech - дори преди тази седмица - и Amazon не направи изключение. Тази седмица видяхме последствията от стиска на инфлацията върху потребителските разходи.

Собственикът на Google Alphabet (GOOG, GOOGL) отчете спад на акциите си, след като приходите от реклами в YouTube се свиха, докато акциите на Meta (META) са в свободен спад след спад в печалбите в сряда.

Резултатите отново потвърждават, че Amazon далеч не е имунизиран срещу забавянето на потребителите. Според CNBC и Fortune този месец второто събитие на компанията Prime не се е случило.

Този месец анализаторите на Bank of America изчислиха, че Amazon е донесла 5,7 милиарда долара от октомврийската разпродажба на Prime Early Access Sale, което е спад от 7,5 милиарда долара, които изчислиха, че ще спечели юлското събитие на Amazon Prime.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари