Пътническите и товарните самолети в търговска експлоатация в Китай ще се увеличат повече от двойно до 2043 г., което означава, че за 20 години в страната трябва да бъдат доставени 8830 нови машини. Това посочват от Boeing в своята 20-годишна прогноза.
Заради все по-големия брой пасажери и все по-голямото количество пътуващи по въздуха товари американският самолетостроител ревизира нагоре миналогодишната си прогноза, която беше за 8560 самолета, които трябва да бъдат доставени през 20-годишния период.
Новото число отговаря на около една пета от всички доставки на нови пътнически и товарни самолети в целия свят. Така не е изненада, че Китай ще е най-големият световен авиационен пазар, който ще расте с темпо над средното - 5,2% на година.
Около 40% от новозакупените машини ще заменят стари, които са били с по-лоша икономия на гориво.
Boeing е най-големият клиент на китайската авиоиндустрия, като над 10 000 от нейните самолети използват Made in China компоненти.
Голямата заплаха пред компании като нея и Airbus е, че този огромен пазар може да бъде поне частично задоволен и от местно производство. Първият изцяло китайски пътнически самолет Comac C919 вече е в експлоатация на вътрешния пазар, като са поръчани над 1000 бройки. Има и карго модификация.
Моделът е аналог на изключително популярните Boeing 737 Max и airbus A320neo, като за момента основно предизвикателство пред него е сертификацията му за използване над западните страни. Очаква се по отношение на ЕС това да се случи през 2025 г.
Ако C919 се окаже успешен в Китай и по света, най-вероятно ще бъде последван и от други изцяло китайски модели, които ще се опитат да отговорят на нарасналото търсене.