Продажбите на най-голямата компания за изкопаване на диаманти в света - De Beers, продължиха да се сриват през септември, като през миналия месец приходите им са спаднали с 39% на годишна основа, предаде Bloomberg. Така компанията продължава тенденцията, която се наблюдаваше и през август, когато постъпленията им спаднаха с 44%, след като гигантът реализира продажби в размер на едва 280 млн. долара спрямо 503 млн. долара същия период на миналата година.
"Сегашното състояние на пазара се дължи на свръхпредлагането", коментира нюйоркският анализатор Пол Зимниски, който посочи също, че инвенториите на продавачите на диаманти в момента са твърде високи. Понастоящем се наблюдава забавяне на потреблението в САЩ и Китай, които са двата най-големи пазара на скъпоценните камъни в света. Сред причините за това са свиването на търсенето, което се наблюдава на макроикономическо равнище изобщо, отказът на De Beers да понижи цените към прекупвачите и все по-масираното навлизане на китайски изкуствени диаманти. Тази ситуация на пазара се отрази и на търговците на диаманти, като цената на акциите на най-големия сред тях - Signet, се сринаха с 60% от началото на годината.
De Beers продават диаманти на десет разпродажби годишно в столицата на Ботсвана Габороне и до скоро потребителите не могат да преговарят за цената и качеството на стоките. Прекупвачите през последните години протестираха силно срещу тези практики на компанията, която поддържа завишени цените на нешлифованите диаманти, докато стойността на обработените такива се срива на пазарите. Все пак, за да адресира проблема със свръхпредлагането, De Beers позволи на клиентите си правото да откажат да купят половината от лотовете по време на търговските сесии и се съгласи да изкупи обратно част от диамантите. "С наближаването на празника Дивали, който е през обикновено спокоен период на годината по отношение на продажбите, ние отново осигурихме на клиентите си гъвкавост по време на този продажбен цикъл", коментира главният изпълнителен директор на De Beers Брус Клийвър.
Понижението на цените на диамантите за крайните потребители през последните пет години е видно от индекса IDEX, който за последната година изгуби 6 пункта, до 120,36 пункта днес. Същевременно това допълнително оказва натиск върху търсенето на скъпоценните камъни, смятат експерти в сферата. "Клиентите ни чакат цента на шлифованите диаманти да нарасне и се опитват да купят колкото е възможно по-малко", коментира съоснователят на платформата за търговия с диаманти Bluedax Дейвид Харари в официално изявление. "На вторичния пазар няма търсене на стоките и търгуваните на него предмети се продават без печалба или дори на загуба."
Същевременно Китай е напът да се промени индустрията напълно, като местни компании вече предлагат изкуствени диаманти, чието производство трае между няколко седмици и няколко дни и които са "почти неразличими" от естествените такива, предаде неотдавна местната новинарска агенция Xinhua. Според данните на местните производители, към началото на тази година страната е имала производствен капацитет от 10 млрд. карата годишно, повечето от които намират индустриално приложение в сфери като аеронавтиката, петролните кладенци и електронните чипове.
Въпреки това някои от местните производители от години са се насочили и към отрасъла на потребителските диаманти. "Започнахме нашата трансформация към потребителския пазар през 2014 г.", казва пред Xinhua генералният мениджър на Sino-Crystal. "Сега произвеждаме между 2 и 3 млн. карата годишно." И докато те вече са почти идентични с естествените диаманти, експертите очакват качеството им да продължи да расте. "Важно е да се разбере, че дори и първоначално синтетичните диаманти да са с по-ниско качество, те могат да бъдат "подобрени" чрез процеси, които превръщат по-некачествените изделия в такива с по-високо качество", коментира Зимниски.
В момента делът на синтетичните диаманти в бижутерската промишленост е все още нисък - между 3 и 5%. Интересното е, че немалък дял от тях достигат до пазара именно от De Beers, които през миналата година шокираха света, след като предложиха синтетични диаманти за пръв път чрез бранда си Lightbox Jewelry. "Делът на изкуствените диаманти нараства скоростно", посочва говорителят на Antwerp World Diamond Center Марго Донкие. В светлината на годишен ръст в предлагането на бижута с изкуствени диаманти от 22%, ходът на De Beers не е неочакван - предвижданията са размерът на пазара да нарасне от 1,9 млрд. долара до 5,2 млрд. долара, което може да се превърне в нов спасителен пояс за компанията, особено ако тя успее да се справи с конкуренцията, идваща от китайските производители.