Централна и Източна Европа продължава да притегля стратегическите инвеститори към себе си. Две значителни телевизии миналата седмица известиха за съществени придобивки в България.

Шведският Modern Times Group (MTG) купи от Antenna Group номер две сред българските „свободни" телевизии, Нова телевизия, за повече от 620 млн. евро ( 960 млн. долара).

На 1 август „Файнешъл таймс" предаде, че купувачът е заплатил над 20 пъти повече, отколкото са очакваните приходи за 2008 година. MTG придоби и списание „Ева". В същото време MTG има дялови участия и в кабелните телевизии „Диема"
и ММТV.

Antenna Group, една от най-значителните гръцки медийни компании, навлезе в България през 2000 година, купувайки Нова телевизия за 3.7 млн. долара. Медията ще си тръгне с възвръщане на инвестицията повече от 200 пъти. Компанията придоби и 80% от Агенция „Ева", издател на най-популярното женско списание „Ева", през март 2008 година за цена, която остана в тайна.

Теодор Кирияку от компанията, заяви че приходите от сделката ще послужат за „предстояща инвестиция в Гърция и на Балканите".

Няколко дни по-рано Central European Media Enterprises (CME) обяви по-малката, но също значима придобивка на ефирния канал TV2 и спортния кабелен канал Ring TV от местен собственик (Красимир Гергов) за 110 млн. евро ( 172 млн. долара).

Преди две седмици ( на 17 юли) News Corporation изкара на бял свят историята за възможна продажба на своите телевизионни станции в Централна и Източна Европа, включително и най-гледаната телевизия в България - bTV.

От този момент се появиха и спекулациите относно продажбата на bTV, според които цената на телевизията е била 500 млн. долара, след това 800 млн. долара, а след обявената сделка на Нова телевизия, цената на bTV достигна 1.2 млрд. долара.

News Corporation отказа да коментира като заяви единствено, че инвестиционната банка Lehman Brothers е наета да направи оценката, а от Lehman Brothers отказаха какъвто и да е коментар.

Един ден по-рано (на 16 юли) полският телевизионен канал TV Puls, в който News Corporation притежава 35%, както и тежката дума по отношение на мениджмънта на компанията, уволни над 100 щатни служители. Причината за масовите уволнения е в ниският рейтинг, както и финансовото управление, въпреки че от компанията бяха заявили, че ще разкрият два нови сателитни канала.

"Няколко" компании били започнали преговори с News Corporation относно закупуването на телевизионни станции в Латвия, България и Сърбия. Един от предполагаемите купувачи е Antenna Group, която всъщност е по-заинтересована от закупуването на сръбската Fox Televizija.

Другите имена на интересуващите се от bTV са Warburg Pincus, Advent International и GMT Communications Partners.

И CME, и MTG са известни като машини за рекламни продажби. Обаче за 2007 година телевизиите в България реализират печалба от едва 125 млн. евро. Въпреки че платеният телевизионен пазар се разраства, БВП в страната е на дъното в Източна Европа. Освен това инфлационното ниво в България се вдига.

В изявлението, представящо съответните сделки, и двете компании шумно рекламираха очаквания висок ръст на приходите от реклама. В същото време, всичко това става пред зоркия поглед на Европейската комисия, която следи за корупция.

Публичните компании като CME и MTG рядко имат шанса на дългосрочната перспектива - шест тримесечия за тях са цяла вечност. Акциите както на MTG, така и на CME бяха „наказани" след обявените покупки. Не помогнаха и съобщенията за добри финансови резултати през Q2. Акциите на News Corporation се повишиха, след като дилърите разбраха, че компанията може да продаде каналите си в Източна Европа.

В допълнение към активите в България, влиятелният скандинавски холдинг MTG притежава телевизионни канали в Русия, Унгария, Чехия, Словения, Латвия, Естония и Литва.

Българската медийна сцена включва още няколко големи медийни компании с международен печат. Когато ProSiebenSat.1 придоби SBS Broadcasting, в пакета бяха включени и четири български радиостанции. Antenna Group продаде Radio Express на SBS през 2006 година. Emmis International притежава и три функциониращи в България радиостанции, основаната в Дъблин Communicorp, притежава едно радио.

Значителният германски издател WAZ Media Group притежава най-големите вестници в България.

Акционерната капиталова фирма Advent International, която се споменава като евентуален кандидата за закупуване на bTV oт News Cor, е имала унгарското национално радио Danubius Radio от 2003г. и го е продала на Accession Mezzanine Capital през февруари 2008г.

GMT притежават словенския телевизионен Kanal A от 1993 година до 1998 година, когато го продават на SBS Broadcasting.

Warburg Pincus е една от най-големите частни фирми за инвестиционно банкиране. Те имат представителства във всеки бизнес сектор и всеки регион по света. Warburg забогатяват като купуват, финансират и препродават. Към тях се обърнаха от Metromedia за асистиране в една сложна и хитра транзакция, забъркваща радиостанции в Русия, по-късно продадени на Lagardere.

Големият рисков капитал и частните фирми имат една основна мисъл: да напуснат. Ако един или повече от тези финансови гиганти се интересува от bTV на News Corp, то останалите без съмнение ще знаят на кого да продават през следващите три до пет години и каква ще бъде печалбата. По същия начин те знаят много добре и добавената стойност на улесняващите транзакции.

Големите медийни компании винаги ще се оглеждат за удобна възможност да разширят своята експанзия в бързо развиващите се региони, дори и за печалбата да трябва да гледат няколко години напред. Ясно е, че MTG е платила солидна премия за Нова телевизия, но шефовете както на MTG, така и на GMT, а особено на News Corp. никога не се притесняват да се включат в рискови инвестиции.

Динамичното въздействие на големите медийни корпорации върху българския медиен пазар беше до голяма степен положително; това е признато дори от най-заклетите анти-корпоративни критици. „Големите" донесоха инвестиции, технологии, обучение, по-качествени местни новини.

Рискът в източноевропейския медиен сектор е органичен. Активите обаче, които са лишени от риск, тук са твърде малко.