Войната в Украйна предизвика недостиг на суровини и материали, а също и вълна от инфлация по целия свят. Ето какви последици усети най-голямата глобална компания в сегмента на бързоборотните хранителни стоки Nestle (Нестле).
"Нестле търси алтернативни източници на суровини за производството си", съобщи изпълнителният директор на Нестле България Петър Стоилов по време на представянето на резултатите на компанията на глобално и местно ниво.
"Украйна произвежда 50% от общата консумация на пшеницата като готов продукт и суровина в световен мащаб. Търсим алтернативни източници или замяната на пшеницата", обясни той. Той посочи, че фабриката у нас ползва основно българска пшеница - около 3 тона годишно. По думите му при олиото и захарта също се търсят алтернативи - в лицето на рапицата.
В Украйна Нестле има три фабрики, от които в момента работят две, третата - в Харков, в която се произвеждат нудли - не функционира заради войната.
В Русия компанията има седем фабрики.
"В Русия сме ограничили на 100% вноса на продукти. Фабриките произвеждат само за местна употреба, без да изнасят. Не планираме да имаме оперативна печалба, а ако има непланирана оперативна печалба, тогава ще я дадем като дарение към Червения кръст и Червения полумесец", обясни Петър Стоилов.
В двете държави компанията има над 11 хиляди служители.
На локално ниво у нас в Нестле България работят 1034 души, като близо 80 от тях са на възраст под 29 години. Компанията е представена в седем продуктови категории у нас.
Съотношението местни продажби - износ е 60 на 40.
"Тази година амбицията ни е да произведем над 18 тона готова продукция, които да отидат до 34 експортни пазара. Основно с двата ни бранда Кит Кат и Смартис", обясни още Стоилов. По думите му 94% от това, което произвежда фабриката в България е предназначено за износ.
На глобално ниво компанията се представя изключително добре през 2021 г.
"Нашите продажби през изминалата година достигнаха до 87 млрд. швейцарски франка. Това е реален ръст в оборота от 7,5% на база 2020 г. Изключително важен е показателят реален вътрешен ръст, който е положителен и показва, колко повече продаваме спрямо предходната година - в обем по миналогодишни цени", обясни той. Изчисленията на компанията сочат, че реалният вътрешен ръст на компанията в световен мащаб възлиза на 5,5%, а органичният - на 7,5 на сто.
През 2021 г. продажбите на Нестле в България достигат 290,5 млн. лева и позиционират компанията в топ 5 на компаниите в бързооборотния сектор в страната по този показател. Органичният ръст за страната през 2021 г. възлиза на 7,3%, а реалният вътрешен ръст на 8,7 на сто.
"На практика миналата година нямахме ценови увеличения", отбеляза Стоилов. От тази година обаче ситуацията се промени.
"Ние виждаме, че към настоящия етап инфлацията е между 10 и 12%. В този смисъл нашите ценови увеличения, считано от началото на годината са в рамките на 5,5% и са очевидно недостатъчни, за да компенсират инфлационната спирала. Опитваме се да правим всичко възможно така, че да не приложим второ ценово увеличение, но най-вероятно обаче то ще бъде неизбежно", каза Стоилов.
Въпреки пандемията през 2021 г. компанията инвестира 12 милион лева - в разширяване на производствените мощи във фабриката си в България. Голяма част от тази инвестиция е свързани с поточната линия на бонбоните Смартис.