Покрай икономическият срив, в който се намира Испания, правителството предложи идея за въвеждане на т.нар. "гражданска заплата". На практика той трябваше да представлява безусловен базов доход (ББД), но бързо се видоизмени в диференцирана ставка за засегнатите семейства.
Въпреки че тя не беше приета, заради кризата ББД отново се спряга като решение за икономическите беди. Има само един проблем: подобна идея може да доведе само до икономическо и социално унищожение.
Дисекция на ББД
Първото споменаване на ББД е в памфлета на американския мислител Томас Пейн Agrarian Justice от 1797 г., в който той посочва, че държавата трябва да дава на всеки "базови доходи". Учудващо, това не е само "лява" концепция. В последствие подобна теза е защитавана дори от шампиони на свободния пазар като Милтън Фридман и Фридрих фон Хайек.
По своята същност, ББД представлява гарантиран месечен доход на жителите на територията на една държава, който, както стана ясно, се осигурява от правителството - на практика свободни пари "от въздуха", независимо дали работиш, или не. Разликите при идеолозите на този вид доход е произходът на средствата. Според някои, те могат да бъдат осигурени от достатъчно висок плосък данък, какъвто вече имаме в България. Според други, за да се набавят те, косвените данъци като данъкът върху добавената стойност трябва да се изстрелят - дори има предложения за ДДС от 400%.
Друга разлика между защитниците на ББД е целта, която ще постигне чрез плащането. Милтън Фридман си е представял, че по този начин може да се оптимизира бюрокрацията и да се помогне на хората да се върнат на пазара на труда (защо ще го правят, ако получават пари от нищото, остава загадка). Тоест говорим за краткосрочна политика, въпреки че, както е известно, няма нищо по-постоянно от една правителствена програма.
Според други, това трябва да е постоянна система за преразпределение, с която ще се понижи "неравенството" и ще се повиши общият стандарт на живот. Според тях подобна мярка може трайно да подпомогне населението на една страна.
Математическата невъзможност на ББД
И двете концепции са тотална утопия. Първата проверка, на която ще я подложа, е изцяло математическа. Официалната линия на бедността в България е 314 лв. на човек, а според изчисления на КНСБ от януари тази година, едно четиричленно семейство може да живее нормално с доход от 2517 лв., т.е. при двама работещи възрастни всеки от тях трябва да получава по 1259 лв.
Ако разделим тази сума на четири обаче, защото не всеки има четиричленно семейство, се получават по 629,5 лв. на човек. Това е с почти 20 лв. повече от минималната работна заплата от 1 януари тази година и тъй като целта на ББД все пак често е да осигури възможност за "нормален" начин на живот, ще използвам тази сума.
По данни на Националния статистически институт, жителите на България над 19-годишна възраст са 5 632 247 души. В калкулацията включвам лицата в пенсионна възраст, защото доходът е безусловен, но изключвам децата, защото те нямат право на труд, т.е. логиката на държавата е, че за тях доходите, изглежда, са нещо лошо. А и в крайна сметка в най-добрия случай всяко от тях има майка и баща, които да го издържат.
Има и друга причина да включа пенсионерите - както стана ясно по-горе, според някои теоретици идеята е чрез ББД да се оптимизира администрацията. На практика включвайки пенсионерите, можем изобщо да елиминираме пенсионната система, което ще се отрази негативно на пенсионноосигурителните фондове, но в крайна сметка ще постигне целта държавата да раздава средства само от едно ведомство.
От тук нататък е елементарна математика, като все пак по-долу ще разгледам и сценарий, при който хората в пенсионна възраст не получават ББД.
Таблица: Разходи за ББД в България
ББД за всички възрастни |
ББД без пенсионерите |
|
Брой рецепиенти |
5636247 |
3880265 |
Разходи на месец (в лв.) |
3548017487 |
2442626818 |
Разходи за цялата година (в млрд. лв.) |
42,5 |
29,3 |
Източник: Собствени сметки
Проектобюджетът на България за тази година е на стойност 46,8 млрд. лв., като в това число не са включени актуализациите с изтеглянето на нов дълг. От таблицата по-горе ясно се виждам, че чисто монетарно, поне според финансовите параметри, държавата ще може да си позволи да издържа система на ББД... ако спре да прави абсолютно всичко друго. В повечето сфери това несъмнено ще доведе до подобряване на ситуацията, а с остатъка от 4,3 млрд. лв. ще може да издържа различните правителствени бюра, както и самата Агенция за доходите, както може да се нарича администрацията, раздаваща ББД.
Тук дори не включвам сложни въпроси от сорта на: как държавата ще гарантира, че в края на всеки месец ще разполагаеми активи от над 3,5 млрд. лв., за да може да изплаща безусловния базов доход, защото в живия живот нейният бюджет се формира постепенно. Тя не започва годината с цялата сума от 46,8 млрд. лв., които после се отделят по месеци.
Казано иначе, математически е невъзможно държавата да осигури хипотетичните доходи от почти 630 лв. на човек на месец за ББД. Но има още много аргументи.
Икономическите последици от ББД
- Ефекти върху заетостта
Данните на Института за пазарна икономика към 2017 г. показват, че повече от половината заети в България или около 1,9 млн. души, са получавали месечни доходи под кривата на бедността по това време или малко над нея. През последните няколко години постъпленията нарастват, а безработицата спадна до рекордни стойности. Така че можем да понижим техния брой до 1,5 млн., което все пак прави 46% от заетите, които през последното тримесечие на миналата година са 3,2 млн. души според НСИ.
E, ако най-нископлатените в страната са изправени пред избора да получават доходи и да работят или да получават доходи и да не работят, кое биха избрали? Разбира се, че второто! Със сигурност някои от тях обичат работата си, но това едва ли е вярно за повечето, които работят, за да могат да се издържат. Това означава грандиозен срив на производителността на икономиката като цяло.
Отделно трайното задържане извън работната сила води до много сериозни психо-физиологични увреждания. От ръста на феномени като алкохолизма, наркоманиите, незадравословното хранене и други до домашното насилие. Освен, че те имат икономическа цена, измерена през разходите за здравеопазване например, сами по себе си те просто унищожават семейства, индивиди и животи.
- Геноцид на предприемачеството и инвестициите
Както стана ясно, водещите предложения са за финансиране на системата на ББД чрез увеличаване на данъците, независимо дали преки или косвени. Какво се случва с бизнес средата, когато властите говорят за вдигане на данъците? Влошава се. Това е вярно дори само при говорене за подобна мярка, камо ли при въвеждането ѝ.
Влошаване на бизнес средата означава отлив на инвестиции и дестимулиране на предприемачеството. Казано иначе, единственото, което действително ни прави по-богати - производството на повече стоки и услуги, ще бъде сериозно подринато.
Тук има и друг момент. Дори и някой да иска да назначава служители, средата ще е по-тежка за него и поради факта, че ще трябва да им обещае още по-високи заплати, отколкото иначе щеше да е необходимо. Нека познаем къде ще отидат всички предприятия, в това число и много от аутомотив отрасъла, ако изведнъж се изправят пред нуждата да повишат разходите си. В чужбина, разбира се.
- Отражение върху цените, спестяванията и стандарта на живот
Спад на търсенето, в комбинация с много по-стремглав спад на производството (защото, както стана ясно, всеки бизнес, който може да избяга страна с подобна фискална политика, ще го направи), ще доведе допълнително до нарастване на цените. Тоест стандартът на живот ще стане по-скъп, но не поради естествени причини, а в следствие на негативните странични последици от ББД.
Това означава, че с времето нацията не само ще е по-бедна благодарение на ББД, ами и негативните последици от тази политика ще понижат възможността за бъдещ естествен икономически растеж чрез производство. Защо това е така?
За да се произвежда, особено в сложна икономика като съвременната, са необходими спестявания. Те позволяват на производствените отрасли, намиращи се далеч от крайното потребление, да съществуват изобщо, защото резултата от техния труд се реализира много напред в бъдещето. Пример: без спестявания не можем да имаме автомобили. Отнема 5-7 години, преди една концептуална кола да стигне до пазара. Именно спестените средства са това, което плаща на дизайнерите, моделиерите, производителите на отделните компоненти и т.н. в този времеви отрасъл.
При ръст на цените (а по-долу ще видим защо и цените в съседните държави ще се повишат), хората нямат никаква склонност да спестяват. Защо да оставиш парите в банката, когато след година или две реално можеш да си купиш по-малко стоки и услуги, отколкото днес? Увеличаването на склонността към консумация винаги се засилва, когато една валута се обезценява.
Това ще доведе до свиване на спестяванията, каквото виждаме и днес, съдейки по факта колко много хора се оказаха без никаква възможност да се издържат, след като изгубиха работата си. Тяхното понижаване означава ръст на лихвите, защото банките просто нямат средства, които да използват за кредитиране. Този феномен нанася още един удар на предприемачеството и унищожава възможността за бъдещ растеж на стопанството.
- Срив на вътрешното потребление
Увеличаването на данъците, най-вече на косвените, води със себе си и друг елемент. Както стана ясно, производството ще бъде силно дестимулирано, тъй като компаниите ще са изправени пред несигурна фискална среда и увеличени разходи за труд. Но ако ДДС се увеличи, това ще доведе до допълнителен скок и на цените, което ще подтикне всеки потребител, който е способен на това, да избягва местния пазар. Така бизнесът ще понесе двоен удар - не само няма да може да назначава, но и няма да може да продава.
За да избегне негативните последици от ДДС, всеки рационален икономически агент ще вземе новите си пари и ще похарчи в чужбина, ако приемем, че там няма ББД и толкова високи данъци, колкото у нас. Това, разбира се, от една страна ще срине финансирането на самата система на ББД. Но от друга, ще понижи вътрешното потребление.
Де факто в t1 държавата ще вземе парите на данъкоплатците, в t2 ще им ги раздаде обратно под формата на ББД, ако спре всичките си други функции, в t3 средствата ще изчезнат от страната. Заедно с тях ще бъдат подринати и всички фактори, които водят до естествен растеж на икономиката.
Утопията на финансиране на ББД чрез данъци
Но самата идея за финансиране на ББД чрез данъци е неосъществима. Кривата на Лафер показва, че колкото повече се увеличават данъците, толкова по-малко средства събира хазната. Причината за това е много проста - в този случай всеки, който може, ще бяга от данъчното облагане. Защо да работиш "на светло", ако държавата ще ти изземе по-голямата част от доходите? Защо да купуваш стоки в София, където ДДС е високо, респективно и крайната цена, вместо да ходиш веднъж седмично до Сърбия и да пълниш хладилника?
На практика тази крива ни показва, че не е реалистично да се мисли, че ББД може да бъде финансирано чрез фиска. Страните, които могат, биха правили това чрез инфлация, т.е. чрез печатане на нови пари В този случай ще се наблюдава задействана от хиперинфлацията имплозия на цялото стопанство. Тези, които не могат, в която група попада и България, просто биха унищожили икономиките си при такъв експеримент, при това - много скоростно.
Светът след ББД
Освен икономическите проблеми, ББД има и много сериозен политически такъв. Той се състои в това, че когато веднъж хората привикнат да получават пари, без да правят нищо, всеки който дръзне да застраши този доход, автоматично ще губи изборите. Разбира се, по един или друг начин, ако подобна система бъде имплементирана, тя ще трябва да бъде и отстранена.
Независимо как точно се случи това, важният въпрос е: как изглежда светът след ББД? Според мен той няма да е особено красиво място.
Хората, които са избрали да не работят, а да разчитат на ББД, ще са изгубили огромна част от трудовите си навици. Пробвайте да стоите вкъщи една година, без да правите нищо продуктивно, за да разберете това.
Предприемаческият дух ще бъде подринат, а той не се създава от днес за утре. Това се вижда в България и днес, 40 години след падането на Берлинската стена.
Дори и бизнесът да иска да рестартира, с високи лихви по кредитите и немалка част от трудовата сила, която е отвикнала да работи, това ще е особено трудно. Неслучайно правя препратка към социализма, защото светът след ББД би изглеждал в немалка степен като България през 90-те години.
В заключение, въвеждането на подобна идея ще доведе до грандиозно обедняване на населението и до унищожаване на начините за създаване на богатство. Да, някои хора за не твърде дълъг период от време може да имат лукса да получават средства, без да работят, но още преди техният приток да секне, жителите на страната ще са почти безвъзвратно обеднели.
gnedelchev
на 19.05.2020 в 00:10:26 #6Човекът, съставил този пасквил е неграмотен: "...бaнĸитe пpocтo нямaт cpeдcтвa, ĸoитo дa изпoлзвaт зa ĸpeдитиpaнe." Това твърдение е тежка глупост и показва непознаване на съвременната парична система. Само по това може да се разбере колко безсмислен е напънът на автора и колко тенденциозно е всичко изсипано в "статията". Жалко. Обаче засега се случва и ще се случва, докато не се осъществи политическо действие по въпроса от извън системните организации. Неволята най-добре ще научи всички, включително и "автори" от този тип, а журналистическите роботи ще му решат терзанията. Скоро, даже по-скоро, отколкото е очаквал.
tbajdarov
на 18.05.2020 в 23:08:22 #5Лъжа № 5. Гeнoцид нa пpeдпpиeмaчecтвoтo и инвecтициитe Kaĸтo cтaнa яcнo, вoдeщитe пpeдлoжeния ca зa финaнcиpaнe нa cиcтeмaтa нa ББД чpeз yвeличaвaнe нa дaнъцитe, нeзaвиcимo дaли пpeĸи или ĸocвeни. Kaĸвo ce cлyчвa c бизнec cpeдaтa, ĸoгaтo влacтитe гoвopят зa вдигaнe нa дaнъцитe? Bлoшaвa ce. Опровержение № 5. УБД/ББД може и трябва да се финансира само и единствено чрез безлихвения револвиращ кредит от ЦБ към правителството и ДДС с висока ставка и обратно начисляване, защото това е единственият данък, който може да напълни всеки бюджет, без да влошава конкурентоспособността бизнеса. Прилагането на УБД/ББД в съчетание с ДДС не намалява потреблението. Напротив - увеличава го с 42 млрд лева още първата година, а това е нов свободен пазар за бизнеса и значителен ръст на БВП на България. От друга страна, това води до възможност до незабавно подобряване конкурентоспособността на бизнеса чрез премахване на осигуровките, пълноценно финансиране на държавните функции и оптимизиране на администрацията. Инвеститорите имат очевиден стимул да инвестират още, защото трябва да покрият значително допълнително платежоспособно търсене и техните предприятия са разтоварени от социалните функции на държавата. Лъжа № 6. Cпaд нa тъpceнeтo, в ĸoмбинaция c мнoгo пo-cтpeмглaв cпaд нa пpoизвoдcтвoтo (зaщoтo, ĸaĸтo cтaнa яcнo, вceĸи бизнec, ĸoйтo мoжe дa избягa cтpaнa c пoдoбнa фиcĸaлнa пoлитиĸa, щe гo нaпpaви), щe дoвeдe дoпълнитeлнo дo нapacтвaнe нa цeнитe. Опровержение № 6. УБД/ББД увеличава потреблението, защото превръща базовите човешки потребности в платежоспособно търсене. Спестяванията на заможните ще бъдат мобилизирани за потребление или инвестиции вместо за отлежаване в банкови сметки срещу отрицателни лихви. Повишаване на цените ще има само за крайния потребител заради по-високата ставка ДДС, но не и на цените на производител, които се разтоварват с размера на задължителните осигуровки. С УБД/ББД дори най-бедните и децата имат доход достатъчен за покриване издръжката на живота по текущи цени, в това число ставката ДДС. За да се произвежда в днешната икономика е нужен кредит, а не спестявания. Днес 90-97% от парите са кредит! Те се създават от въздуха в момента на отпускане на кредит. Ето как: https://youtu.be/KvpbQlQwl0A. В случая с УБД/ББД нараства дела на безлихвения револвиращ кредит от ЦБ към правителството, но и кредита на търговските банки расте, защото предприятията имат значително повече продажби. Лъжа № 7. Срив на вътрешното потребление. Опровержение № 7. Потреблението расте още първата година с 42 млрд лева нето съгласно бюджетната рамка по-горе за сметка увеличеното потребление на бедните и децата. Лъжа № 8. Утопията на финансиране на ББД чрез данъци. Опровержение № 8. УБД/ББД се финансира чрез безлихвения револвиращ кредит от ЦБ към правителството и висока ставка ДДС с обратно начисляване. Истина № 2. Ocвeн иĸoнoмичecĸитe пpoблeми, ББД имa и мнoгo cepиoзeн пoлитичecĸи тaĸъв. Toй ce cъcтoи в тoвa, чe ĸoгaтo вeднъж xopaтa пpивиĸнaт дa пoлyчaвaт пapи, бeз дa пpaвят нищo, вceĸи ĸoйтo дpъзнe дa зacтpaши тoзи дoxoд, aвтoмaтичнo щe гyби избopитe. Коментар. Всеки дръзнал да предложи връщане на робството след прилагането на УБД/ББД ще бъде разпнат на кръста. Но това е чудесно! Наемният труд е необходимост при досегашната икономика и затова се налагат мерки са стимулирането му в преходния период, но той не е ценност сам по себе си. Занапред икономиката ще се нуждае от все по-малко, но все по-високо квалифицирана работна сила, защото това е естеството на изкуствения интелект, роботите и новите технологии. Хората се раждат, за да се учат да живеят заедно с другите, а не непременно, за да бъдат наети на работа. В резюме: УБД/ББД е единственият доход, който премахва бедността от първия ден на прилагането му, без да вреди на бизнеса, ако се финансира чрез безлихвения револвиращ кредит от ЦБ към правителството и ДДС с висока ставка и обратно начисляване, който е единственият данък, който може да напълни всеки бюджет, без да вреди на бизнеса, а задължителните осигуровки отпадат.
tbajdarov
на 18.05.2020 в 23:07:50 #4Статията можем да наречем сборник от лъжи за универсалния или безусловен базов доход. Лъжа № 1. Имa caмo eдин пpoблeм: пoдoбнa идeя мoжe дa дoвeдe caмo дo иĸoнoмичecĸo и coциaлнo yнищoжeниe. Опровержение № 1. Икономиката съществува, за да удовлетвори потреблението на хората, а не обратното. Лъжа № 2. Цел на предоставянето на базов доход било оптимизирането на администрацията или стимулиране връщането на безработните към пазара на труда. Опровержение № 2. Целта на УБД/ББД е премахването на бедността от първия ден на прилагането без товар върху предприятията. Лъжа № 3. Математическата невъзможност на УБД/ББД. Опровержение № 3. Ето как би изглеждал бюджетът на националното благоденствие на Р България за 2020 при следните параметри - премахване на задължителни осигуровки, 100% върху данъчната основа (или 50% от крайната цена) ДДС с обратно начисляване, 1000 лева месечно бюджетно плащане към всички 7 млн постоянно живеещи в България, задължително и финансирано от бюджета образование до 12 клас, финансирано от бюджета здравеопазване - виж дясната колона на таблицата, следвай хипервръзката: https://lnkd.in/d2VGJqk. Истина № 1. Дaннитe нa Инcтитyтa зa пaзapнa иĸoнoмиĸa ĸъм 2017 г. пoĸaзвaт, чe пoвeчe oт пoлoвинaтa зaeти в Бългapия или oĸoлo 1,9 млн. дyши, ca пoлyчaвaли мeceчни дoxoди пoд ĸpивaтa нa бeднocттa пo тoвa вpeмe или мaлĸo нaд нeя. Коментар. Все по-зле ще става за работещите и пенсионерите, защото конкуренцията е глобална и неотменима. Основният бизнес-конкурент на българските предприятия са виетнамските, които плащат средна работна заплата от 215 долара на месец към началото на 2020 според изявление на виетнамския посланик от 08-02-2020. Това води до експортни цени до 20% по-ниски от българските. За да останат на пазара, българските предприятия подложени на азиатска конкуренция трябва да запазят или намалят досегашните заплати и да бъдат освободени от задължителните осигуровки. И понеже това ще бъде процес на адаптация към конкуренцията, следва да преминем към плаващ курс на лева, а всичко това налага компенсация на хората с УБД/ББД. Лъжа № 4. Аĸo нaй-ниcĸoплaтeнитe в cтpaнaтa ca изпpaвeни пpeд избopa дa пoлyчaвaт дoxoди и дa paбoтят или дa пoлyчaвaт дoxoди и дa нe paбoтят, ĸoe биxa избpaли? Paзбиpa ce, чe втopoтo! Опровержение № 4. Финландския експеримент (https://www.kela.fi/web/en/news-archive/-/asset_publisher/lN08GY2nIrZo/content/results-of-the-basic-income-experiment-small-employment-effects-better-perceived-economic-security-and-mental-wellbeing?fbclid=IwAR0TMLkKwRe0qiNlcWpJh2zbvZDwIBomthgj2dWvOSNciFzp4gfdy7t-0UE) не потвърждава влошаване търсенето на работа сред получателите на УБД/ББД. Те биха получавали УБД/ББД+заплата+УБД/ББД за децата (за майките или попечителите). Пенсионерите биха получавали УБД/ББД вместо мизерните си държавни пенсии до неговия размер, а хората с високи държавни пенсии ще получават пожизнено доплащане. Освен това няма никаква пречка да задължим нетните бенефициенти на системата да приемат поне едно от три предложения за работа от местен работодател. Нарушителите могат да бъдат лишени от УБД/ББД до намиране на работа. Така работи системата за граждански доход в Италия.
tbajdarov
на 18.05.2020 в 12:18:12 #3Ето, какво пише един грамотен човек за ББД във Финландия и ефектите от него: https://www.socialeurope.eu/basic-income-positive-results-from-finland?fbclid=IwAR1odsMa13SXKAwhaZui3_eVXdEZZzHEwcYiSN8pU33CPIKX2fztBFTkeYc.
tbajdarov
на 18.05.2020 в 12:17:35 #2Ето правителствения доклад на финландското правителство за резултатите от експеримента за ББД във Финландия: https://www.kela.fi/web/en/news-archive/-/asset_publisher/lN08GY2nIrZo/content/results-of-the-basic-income-experiment-small-employment-effects-better-perceived-economic-security-and-mental-wellbeing?fbclid=IwAR3IyPXk98TpBb2_1V9Z_Dm3bW9xfPLrvZ87wh2SLCyvbvib4CWJUmV19QY.
tbajdarov
на 18.05.2020 в 12:16:16 #1Авторът на статията манипулира незначещите с криви сметки. УБД/ББД няма за цел нито оптимизация на администрацията, нито връщане на пазара на труда, а още по-малко е осъществим със сегашния бюджет и в условията на валутен борд. Ето как би изглеждал бюджетът на националното благоденствие на Р България за 2020 при следните параметри - премахване на задължителни осигуровки, 100% върху данъчната основа (или 50% от крайната цена) ДДС с обратно начисляване, 1000 лева месечно бюджетно плащане към всички 7 млн постоянно живеещи в България, задължително и финансирано от бюджета образование до 12 клас, финансирано от бюджета здравеопазване - виж дясната колона на таблицата, следвай хипервръзката: https://lnkd.in/d2VGJqk.