Въпреки признаците за отслабване на икономическия растеж в световен мащаб, регионалните пазари на дизел са напрегнати и може да бъдат още по-засегнати, когато дойде зимата и когато Европа забрани вноса на руски суров петрол и горива.
Запасите от гориво са ниски в Съединените щати и Европа. Запасите в САЩ не са се увеличили това лято, както обикновено, и за един месец от края на юни се наблюдава най-голямото намаление за това време на годината от най-малко 32 години насам, пише Oilprice.
Пазарът на горива в Европа е още по-горещ, тъй като промишлеността и комуналните услуги се стремят да преминат от природен газ към петролни продукти, след като Русия намали доставките за ЕС и показа, че не може да се счита за надежден доставчик на енергия.
През следващите няколко месеца недостигът може да стане още по-голям с настъпването на отоплителният сезон, който ще съвпадне с планираната забрана на ЕС за внос на руски морски горива в началото на 2023 г.
САЩ изнасят все по-големи обеми дизел за Европа, но е малко вероятно да увеличат потоците значително - американските запаси също са доста под средните за сезона, докато рафинериите вече работят на нива, близки до капацитета си. Запасите в Съединените щати са намалели с 2,4 милиона барела миналата седмица и са с около 25% под петгодишната средна стойност за това време на годината, показа последният седмичен доклад за инвентаризацията на EIA тази седмица. При 109,3 милиона барела към 29 юли, запасите от дизелово гориво, мазут и други дестилатни горива в момента се намират на най-ниското си ниво за това време на годината от 1996 г. насам, според оценки на пазарния анализатор на Reuters Джон Кемп.
Обикновено запасите от дестилатно гориво в САЩ нарастват през летния сезон, когато рафинериите преработват суровия петрол в повече бензин, за да отговорят на търсенето през летния сезон. Но тази година не беше така - всъщност запасите от дестилат са паднали през юли с до 3 милиона барела, което е най-големият сезонен спад поне от 1990 г., отбелязва още анализаторът.
Задаващото се ембарго на ЕС върху руски суров петрол и продукти подтиква европейски търговци да доставят все по-големи количества дизел от неруски източници. САЩ са такъв източник и техният износ достигна 1,4 милиона барела на ден през юли, най-високото ниво от пет години. Голяма част от увеличението идва от Европа.
Старият континент не е постигнал значителен напредък в намаляването на вноса на дизел от Русия. Европа увеличи вноса на руски дизел през юли, показват данните от фирмата за енергийни анализи Vortexa тази седмица. Европейският внос на дизел от Русия се повиши до необичайно високо ниво от 680 000 барела на ден през юли, което е увеличение с 13% на месечна база и 22% на годишна база и изпреварва доставките извън Русия с около 200 000 барела на ден, според данни на Vortexa.
"Като цяло изглежда съмнително дали европейците ще успеят да изпълнят изцяло обявената забрана за внос на дизелово гориво, като се имат предвид рекордните цени на дизеловото гориво през последните пет месеца, както и растящата, вместо намаляващата зависимост на Европа от руския дизел, ограниченията в рамките на глобалната рафинираща система и вероятно значителна роля на дизела като заместващо гориво за природен газ и недостига на електроенергия", пише главният икономист на Vortexa Дейвид Уех.
Според американските рафинерии няма как да има още увеличаване на доставките на дизел от Америка към Европа. "Ще бъде истинско предизвикателство за нас да можем да доставяме много повече дизел в Европа", заяви Гари Симънс, изпълнителен вицепрезидент и главен търговски директор на Valero Energy.
Преминаването от газ към петрол в Европа, с наближаването на зимния отоплителен сезон, вероятно ще подкрепи търсенето на дестилатно гориво и потенциално ще затегне още повече дизеловия пазар.