Делът на електрическите превозни средства в общия обем на продажби на автомобили в света е намалял от 14% през втората половина на 2022 г., до 10% през първото тримесечие на 2024 година.
Това е свързано основно с недостатъчно развитите мрежи за зареждане в много региони в света, както и намаляването на функциалността на някои модели електрически превозни средства през студената зима. За задържане на продажбите на електромобили "допринасят" и вътрешните икономически проблеми на САЩ и Китай, пише японският вестник Yomiuri, позовавайки се на данни и анализи на експерти.
Tesla и BYD са най-големите производители в света на електрически превозни средства, като всеки от тях има дял от 15 до 20% от световния пазар.
По-конкретно, водещият американски производител на електромобили Tesla, регистрира спад на продажбите през първото тримесечие на 2024 г. с 9% в сравнение със същия период на миналата година. Това е първият спад на продажбите на Tesla за последните четири години, като мащабът му надхвърля експертните прогнози.
Търсенето на електрически превозни средства в САЩ влезе в застой, поради затягането на кредитната политика в страната, отбелязва японското издание. Продажбите на Tesla спадат и заради конкуренцията на по-евтините електромобили на китайски производители.
Задържащо влияние на продажбите оказват и прекъсванията при веригите за доставка на автомобилни части и компоненти, поради атаките на бунтовническото йеменско движение хуси срещу товарни кораби в зоната на Червено море.
Основният конкурент на Tesla, китайският производител BYD, през първото тримесечие на тази година отбеляза увеличение на продажбите с 13% в сравнение със същия период на миналата година. Обаче трябва да се има предвид, че за периода януари - март 2023 г. продажбите му бяха скочили с 84,8% на годишна база - така че търсенето на електромобилите на китайския гигант също рязко се забавя.
Освен това, спрямо предходното тримесечие (октомври-декември 2023 г.), продажбите на BYD спадат рязко с 43%. Японският вестник обяснява това с намалялото като цяло търсене в Китай на класически автомобили, електромобили и битова техника.