От Nintendo NES и Sega MasterSystem през втората половина на 80-те до Nintendo Switch, Sony PlayStation 5 и Xbox Series X днес - в света на конзолите винаги е имало глобални битки за надмощие. Никога до момента, обаче, не се беше случвало някой от претендентите за първото място да се обявява за загубил. Точно това направи Microsoft, но тежкото признание е в името на по-голяма цел - най-крупната сделка в гейминга.

Контекст: Microsoft пуснаха на пазара първата си конзола - Xbox, през 2001 г. На практика, компанията замести отказалите се след провала на Dreamcast Sega в надпреварата с актуалните предложения на Sony и Nintendo.

Microsoft и Activision: Лондон блокира най-голямата сделка в света на игрите

Лондон блокира най-голямата сделка в света на игрите

Ударът на британския антимонополен орган се оценява на 8 млрд. долара

Силният бранд и гейм каталог на PlayStation и комбинацията от еклузивни игри и оригинални дизайн решения на Nintendo обаче са сериозна заплаха. Затова и различните генерации на Xbox в крайна сметка оставаха зад поне един от своите конкуренти - PlayStation 2, Nintendo Wii, PlayStation 4, а вероятно - и PlayStation 5.

Детайли: Всичко това е добре известно, но за първи път Microsoft го признават в съдебни документи около опитите им да осъществят покупката на Activision Blizzard за 69 млрд. долара. Американските регулатори се опасяват, че подобна сделка ще монополизира гейм пазара, който е водещ в развлекателната индустрия в глобален мащаб.

"Конзолата Xbox устойчиво се нарежда трета (от три възможни позиции) зад PlayStation и Nintendo. През 2021 г. Xbox е имал 16% пазарен дял (...) По приходи Xbox изостава с 21% дял", става ясно от написаното от адвокатите на Microsoft.

Според тях компанията е променила стратегията и вече разчита на приходи от продажба на игри и даже конзолите ѝ са на загуба.

Microsoft (вероятно) придобива Activision Blizzard за $68,7 милиарда

Microsoft (вероятно) придобива гигант в гейминг индустрията за $69 милиарда

Сделката става все по-възможна след одобрението на Европейската комисия (ЕК)

От друга страна: Всичко това, естествено, трябва да покаже колко малко ще се промени пазарът, след като едно от най-значимите гейм студиа в света (само три негови поредици - WarCraft, Diablo, Call of Duty) се окаже в ръцете на производителя на една от трите съревноваващи се конзоли.

Даже и наистина Microsoft да са позагубили интерес към хардуера, засилването на позициите им на софтуерния фронт неизбежно ще промени пазарната ситуация.