Ако Volkswagen спазва предварително заложените срокове за избор на държава, където да се изгради новия завод на групата, то най-голям шанс имат сегашните водещи кандидати Турция и България. Според програмата площадката за новата база трябва да бъде избрана до ноември 2019 година, а тя да влезе в експлоатация през 2022 година. Нови кандидати може да се допуснат само при отлагане на срокове. Съответно на този етап България е с по-добри шансове от други страни като Румъния.
На това мнение е старши икономистът в "Отворено общество" Георги Ангелов.
"Когато се прави дългосрочна инвестиция, има необходимост от сигурност и устойчивост. Неслучайно договорът с Турция се отлага точно от надзорния съвет на Volkswagen - там са представители на акционерите, които имат най-голям интерес да се грижат за дългосрочния интерес", посочва той в свой коментар за "24 часа" и добавя, че това дава определени шансове в полза на нашата страна в надпреварата.
Експертът посочва, че може да очакваме и други страни от региона да се опитат да се възползват от ситуацията, а като пример той посочва Румъния, която веднага предприе действия за подновяване на преговорите.
"Коалиционното правителство на Виорика Дънчила беше свалено с вот на недоверие, а ново правителство все още няма. В момента дори няма кой да издигне кандидат за еврокомисар на Румъния - президентът на страната твърди, че отиващото си правителство няма право да номинира еврокомисар, но самото правителство не е съгласно с това тълкуване", обяснява Ангелов.
"Във всеки случай политическата ситуация в Румъния е сложна, което означава, че на този етап няма кой да води преговори и да поема дългосрочни ангажименти при евентуални преговори с Volkswagen", добавя той.
Що се отнася до съперничеството между Турция и България икономистът акцентира върху това, че Европейската комисия все още не е гласувана от Европейския парламент. А от своя страна София има гласове там за разлика от Турция, защото тя не е член на Европейския съюз.
"Вероятно и в гласуването за Комисията България ще има решаващ глас. Съответно страната може да поиска ангажименти от новата Комисия да не допуска заводи да напускат Европа заради незаконни практики", разяснява той.
"Това не е важно само заради завода на Volkswagen - при него така или иначе нещата са на финална фаза. Но е важно за множество бъдещи инвестиционни проекти, които ще има много. След успеха на електрическите автомобили Tesla сега всички световни компании започват да преминават към електрически автомобили. А електрическите автомобили имат нужда от батерии, много батерии", казва Георги Ангелов.