Беше дива година за инвеститорите, със зашеметяващ спад от 30% на S&P 500 и също толкова бърз възход към нови върхове, на които инвеститорите се наслаждават и в момента. От март е налице наплив от нови инвеститори, които влизат на пазара, присъединявайки се към приложения за инвестиции от сорта на Robinhood, TD Ameritrade, Schwab и други - и инвеститорите на дребно всъщност успяха да уловят голяма част от печалбите, след като пазарът нарасна с изключителен темп.
Никола Колас, експерт в индустрията и хедж фонда на SAC Capital, наскоро очерта 10 грешки на инвеститорите новобранци в ежедневния си бюлетин - грешки, които той самият е правил и вижда, че често се правят и от други хора.
"Тризвездни готвачи Michelin все още се изгарят, а майсторите дърводелци понякога ще ударят палците си", пише той. "Случва се."
Но разбирането им може да помогне за избягване на повторение на едни и същи грешки. Ето няколко от най-често допусканите грешки от списъка на Колас:
Планирайте преди, а не по време на криза
Това не е като да планирате пенсионирането си, но Колас отбелязва, че много инвеститори не планират своите действия при спад, докато не са в него. Майк Тайсън е казал "всеки има план, докато не започнат да го удрят в лицето". Ако се подходи по-практично, инвеститорите могат да купуват на всеки 5% спад, или повече на пазара. Този подход е работил добре по време на последните две кризи.
Цената на акциите се променя с причина
Колас забеляза, че много хора приписват промените в цените на акциите на "общите пазарни действия". Колас казва, че мениджърът на хедж фондовете Стив Коен го е научил, че винаги има причина, а истинският въпрос е дали си струва да разберете, защото това отнема ценно време.
Политиците играят по свои собствени правила
В началото на коронавирусната криза Фед и правителството направиха неща, които никога досега не бяха правили по отношение на финансовата помощ и стимули за пазарите, бизнеса и физическите лица. Колас отбелязва, че е грешка на новобранците, когато казват "не могат да направят това!". Но истината е, че те със сигурност могат и ако удовлетворява техните цели и нужди - ще го направят.
Оценките нямат значение
"Математиката не е инвестиционно предимство", казва Колас, казва го и Стив Коен. Всеки знае какви са оценките на акциите, които са публични. Важната част е "защо" е евтино или скъпо и "как" това ще се променя с времето?
Неразбиране на времевите рамки
Две грешки на Колас могат да бъдат комбинирани, защото и двете включват неправилно мислене за времевите рамки. Много хора казват нещо като "това няма да свърши добре", а Колас посочва, че лошите окончания обикновено са само потенциална отправна точка.
Другата грешка е използването на грешен период от време за историческо сравнение - когато хората гледат графики, които не съответстват на техните конкретни инвестиционни нужди, като годишна графика на акциите на Amazon, когато обмисляте да инвестирате в продължение на десетилетие или повече.
"Старши мениджър на пари Fidelity в началото на 90-те ме научи на трик, който използвам и до днес", пише Колас. "Гледайте само графиката, където периодът съответства на периода на задържане. Ако планирате да държите акции в САЩ за 20 години, погледнете графиката за 20 години."
Има много повече грешки на новобранци покрай тези в списъка на Колас, а Лиз Ан Сондерс, старши вицепрезидент и главен инвестиционен стратег на Charles Scwab, обяснява това, което смята за "най-голямата грешка, която инвеститорите могат да направят". И това според нея е грешката да подходите "всичко или нищо".
"Инвестирането никога не трябва да е за момент, това е хазарт", каза тя. "Вместо това, гледайте на инвестирането като на дълъг процес във времето."
Сондерс добави, че инвеститорите - потенциално новите инвеститори на дребно, които купуват технологични акции - трябва да разберат, че не е необходимо да се намери най-доброто време за излизане от тези позиции, а по-скоро да се балансира във времето, за да се запази експозицията там, където трябва да бъде за техните индивидуални обстоятелства.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции