Огромния пазар на имоти в Китай често е оприличаван като мрачен, а фалшивите обяви и измамите са ежедневие. Една компания обаче има за цел точно да изсветли този имотен мрак. Китайската KE Holdings на Зуо Хуй използва национална верига от офиси за физически недвижими имоти, която съществува от почти две десетилетия, в съчетание с двугодишна цифрова платформа, която помага на купувачите и продавачите с алгоритми с изкуствен интелект, пише Bloomberg.

Изграждането и управлението на платформата, известна като Beike, е скъпо - компанията като цяло е похарчила 1,6 милиарда юана, или 241 милиона долара, за изследвания и разработки през миналата година и още 8,4 милиарда юана за общи и административни разходи. А тепърва се очаква компанията да реализира печалба. За Зуо това определено си заслужава.

Според него най-трудната част в изграждането на бизнеса му е, че стартирането на "правилното" начинание често идва с краткосрочни икономически жертви. "Първоначалните предизвикателства проправят пътя към дългосрочен успех", споделя Зуо.

И досега изглежда, че това се получава. От 2018 година продажбите на KE са нараснали с 80% до 46 милиарда юана през 2019-а, като компанията се превърна в най-голямата платформа за жилищни сделки и услуги в Китай - не малък подвиг за пазар, чиито брокерски услуги за недвижими имоти се прогнозира да достигнат стойност до 1,6 трилиона долара до 2024 година.

Балон за $52 трлн.: Старото главоболие на Китай се завръща още по-силно

Балон за $52 трлн.: Старото главоболие на Китай се завръща още по-силно

Никой не знае как Пекин може да разреши проблема с жилищата без да дестабилизира икономиката

Покровители на компанията са някои от най-известните фирми в Азия - SoftBank, Hillhouse Capital Group и Tencent Holdings. Това доведе състоянието на Зуо до 20,5 милиарда долара, което го прави един от 100-те най-богати хора в индекса на милиардерите Bloomberg.

"Правенето на бизнес с недвижими имоти отнема много време, усилия и ноу-хау. За разлика от индустриите с потребителски технологии, където можете да субсидирате продукта, докато не доминирате на пазара, недвижимите имоти разчитат на реални познания за това как работят агентите и купувачите. Това е мястото, където KE изгражда свой собствен ров или бариера за влизане, което трудно биха предизвикали други технологични компании", коментира Фън Линян, старши анализатор в EqualOcean.

Успехът на KE обаче идва в труден момент, след като китайското правителство се фокусира върху две области, определени като централни за растежа на икономиката. Тази седмица Пекин представи регламенти за изкореняване на монополистични практики в интернет индустрията. Това доведе до спад на акциите на KE с 8% през последните три дни.

Другата заплаха е конкуренцията. E-House (China) Enterprise, която е регистрирана в Хонг Конг, заяви през август, че ще увеличи сътрудничеството си с Alibaba Group, което може да засили съперничеството между KE и един от най-мощните технологични гиганти в Китай. И това е само една от многото подобни платформи със сравними бизнес модели, които лесно се забелязват в хоризонта.

Китай нанесе регулаторен удар по технологичните си гиганти. Акциите им потънаха

Китай нанесе регулаторен удар по технологичните си гиганти. Акциите им потънаха

Досега Пекин си затваряше очите за бизнес практиките им в името на растежа, но тази ера приключи

Но Зуо играе дългата игра, както пишат авторите на агенцията. Тръгвайки от провинция Шанси, той завършва бакалавърска степен в Химическия технологичен университет в Пекин през 1992 година, преди да се захване с продажби и да създаде застрахователен бизнес, където прави първото си състояние.

След това Зуо основава Beijing Lianjia Real Estate Brokerage през 2001 година, когато китайският пазар на имоти е все още сравнително млад. През 2011 година предприемачът стартира и Ziroom, за да предлага дългосрочни наеми на апартаменти. През 2018 година Зуо основава KE и стартира Beike - онлайн платформата, която сега претендира за славата на фирмата.

Beike използва изкуствен интелект и големи бази данни, за да подобри услугата си и да предостави пазарна информация. Към юни компанията се похвали с 226 милиона домове на своята платформа и 39 милиона активни потребители месечно. Платформата привлича и други, като позволява на декоратори, реновисти и финансови институции да се свързват с купувачите, създавайки екосистема от имоти и свързани с тях предложения и услуги.

Tencent за първи път инвестира в KE през 2018 година и сега държи 12% от фирмата, или дял на стойност 9,5 милиарда долара. Компаниите имат и партньорство, което дава на KE достъп до рекламните ресурси и облачните услуги на Tencent. SoftBank притежава 9,3% от фирмата за недвижими имоти, докато Hillhouse има дял от 5,2%.

Икономическото възстановяване на Китай дава смесени сигнали

Икономическото възстановяване на Китай дава смесени сигнали

По-предпазлив малък бизнес, спад на пазара на имоти, но повече продажви на автомобили

Очаква се китайският пазар на недвижими имоти да продължи да нараства "значително", дори и с по-стабилни темпове, а платформата на Beike е в добра позиция да се възползва от това, коментира Маги Ху - асистент в бизнес училището на Китайския университет в Хонг Конг.

"Бързата печалба в цената на акциите показва, че инвеститорите са уверени в перспективите на компанията. Една важна причина е, че те вярват в нейната бизнес стратегия и че услугите на агенциите за недвижими имоти, предлагани от платформата, ще генерират значителни приходи в бъдеще", добави тя.