Какво прави една компания, когато няма достатъчно служители, а нивата на безработица са на рекордно ниски нива? В Източна Европа отговорите включват масажи на работното място, безплатен шаран за Коледа и гарантирано работно място за съпрузите, разказва Reuters.
Заради най-ниските нива на безработица в Европейския съюз компаниите в региона все по-често прибягват до нови мерки, за да привлекат и задържат работна ръка, за да могат да продължат да растат.
Amazon, например, която дава работа на 20 000 души в Чехия, Полша и Словакия, иска да наеме още 10 000 за празничния сезон. За да успее да напълни центровете си със служителите, компанията трябва да им осигурява превоз от градове, които се намират на до час и половина път.
Американският гигант ежедневно използва и въпросници, за да се увери, че служителите са щастливи, питайки ги дали редица въпроси, включително дали тоалетните са чисти. Така мениджърите се опитват да могат да решават всеки проблем възможно най-бързо.
Намирането на персонал е трудно за компании като Amazon в Чехия, където безработицата е най-ниската в Европейския съюз - под 3 процента. Броят на свободните работни места в страната с население от 10,6 милиона е най-високият поне от 1995 г., откогато са най-ранните данни.
Ярослав Ханак, президент на Чешката индустриална конфедерация, прогнозира, че намирането на служители ще стават още по-трудно през следващите месеци и работодателите ще се опитват все повече да привлекат хора с допълнителни бонуси, например допълнителна седмица отпуск, безплатна детска градина за майките с малки деца и други.
В Словакия множество компании наемат служители от страни извън ЕС без разрешения за работа, за да запълнят празните работни места, особено в строителството, казва Юиус Костолни, зам.-председател на Търговската и индустриална камара.
Компаниите даже предлагат да платят обезщетенията, които служителите дължат, ако напуснат без да си подадат предизвестие два месеца по-рано. "Има и друг феномен", казва Костолни. "Компаниите се фокусират върху двойките. Ако съпругът започне да работи в компанията, тя гарантира позиция и за съпругата".
В България компании посочват, че недостигът на кадри е сред основните причини растежът на икономиката да не е по-бърз. Според АИКБ държавата се нуждае от поне половин милион работници през следващите пет години, за да успее да продължи да расте.
Канадската TELUS International, която има над 3 000 служители в България, започна да предлага безплатни самолетни билети и друга помощ, за да привлече младите българи, които работят в чужбина. Компанията предлага и безплатни уроци по немски и бонуси от €2 500.
Освен това служителите получават и безплатни карти за фитнес, масажи и йога - бонуси, които са по-типични за места като Силициевата долина или Лондон".
"Трябва да отказваме нови проекти заради липсата на служители", казва Симона Стилиянова. "Изправяме се пред предизвикателството да намерим хора, които имат нужните езикови умения и това е причината да търсим нов начин, по който да ги намерим".
В Полша поне една компания използва затворници, за да попълни свободните работни места. Amica Wronki, производител на домакински уреди, е започнала да работи с най-големия затвор в страната и сега вече 50 затворници работят за нея.
Безработицата там се очаква да остане под шест процента към края на 2018 година, невиждано от началото на 90-те години ниво. Политиците виждат недостига на кадри като растяща заплаха за икономиката.
"Този проект помага на местните предприемачи да решат някои от проблемите, свързани с търсенето на кадри за позиции в производството", казва говорител на Amica.
Други компании в най-голямата икономика в региона просто хвърлят пари по проблема. Budimex, най-голямата полска строителна компания, както и дъщерно дружество на испанската Ferrovial, дават пари на всеки, който им помогне да си намерят нови служители.
В Унгария изследване сочи, че недостигът на кадри ограничава производството в 83 процента от индустриалните компании, както и в половината в Полша и 44 процента в Чехия.
Хроничният недостиг на работна ръка подхранва сделки по придобиване, като някои компании го правят, за да успеят да намерят нужните работници или експертиза.
Японският производител Koyo, който има завод в Чехия, предлага редица бонуси. Освен това компанията, като жест в края на годината, праща всеки работник вкъщи с шаран за традиционната коледна вечеря.