В разгара на кризата с коронавируса Турция, която е най-големият търговски партньор на България извън Европейския съюз (ЕС), предприе протекционистични мерки.

Властите в Анкара решиха във вторник да повишат митата за широк кръг от индустриални стоки - от коли до електроника, а като мотив за това беше посочено желанието да бъдат защитени местните производители в условията на пандемия.

Правителството в южната ни съседка ще увеличи с между 2,3 и 45% ставката за различни продукти, включително химикали, хартия и машини. Новите по-високи мита ще бъдат в действие до 30 септември, според декретът, публикуван в Official Gazette и цитиран от Bloomberg. Сред засегнатите групи продукти са още такива, произведени от пластмаса, козметика, текстил, дърво, стъкло, мебели, обувки и домашни потреби.

Изправена пред риска от най-тежката рецесия в развиващите се държави Турция се отказа от пълното блокиране на икономиката си дори след като се превърна в едно от огнищата на заразата в световен мащаб. В страната има 90 980 потвърдени случаи на коронавирус и 2140 смъртни случая към понеделник.

Според Анкара с последните действия местните индустриални производители ще бъдат предпазени от голямата конкуренция на чуждестранните компании в момент, в който поръчките постоянно се свиват, а клиентите се отдръпват.

Турция е най-големият пазар за българските износители извън Европейския съюз (ЕС). Според последните данни за периода януари-февруари 2020 година експортът за съседката ни възлиза на 688,6 милиона лева. Търговското ни салдо със страната е отрицателно, като импортът ни от нея възлиза на 669 милиона лева.

Към края на 2019 година Турция беше петият най-голям търговски партньор за България непосредствено след Гърция, като през изминалите 12 месеца пазарът на южната ни съседка е допринесъл за реализирането на 10,7% от общия експорт.

Кои са най-важните търговски партньори на България през 2019 година?

Кои са най-важните търговски партньори на България през 2019 година?

И какви стоки най-много се внасят и изнасят