"Инвестиционните намерения на германските компании вече не се влияят така силно от политиката", уверява шефът на Отдела за чуждестранни инвестиции към турската президентска служба Арда Ермут. Пред германския "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" (ФАЦ) той споделя още, че благодарение на настъпилото разведряване в отношенията между Германия и Турция нарастват шансовете Фолксваген да избере именно Турция за новия си завод.
Ермут е главен съветник на турския президент Реджеп Таийп Ердоган за преките чуждестранни инвестиции и основен преговарящ с Фолксваген. Германският автомобилен концерн търси площадка за новия си завод, в който да произвежда моделите Karoq на Шкода и Ateca на Сеат.
Разширяването на производствените мощности на германския концерн е особено наложително. Пред Ханделсблат шефът на Шкода, която е дъщерна фирма на Фолксваген, уверява, че могат да продават 100 хиляди автомобила повече, ако имаха съответния производствен капацитет. "Имаме потенциал да увеличи продажбите си до 2 милиона автомобила през следващите 10 години", казва пред германското издание Бернхард Майер. Миналата година са били произведени 1,2 милиона шкоди.
Турците искат това производство
От турска страна засега не съобщават никакви подробности относно хода на преговорите - за да не повлияе това на водените разговори. Анкара обаче определено се надява в бъдеще да бъде не само пазар, но и производител на въпросните марки автомобили.
През 2018 година Фолксваген е бил най-продаваният автомобил в Турция (67 хил. бройки), към които трябва да добавим и 21 хиляди продадени шкоди. Сред първите 6 най-успешни в Турция марки - това са още Рено, Фиат, Форд, Тойота и Хюндай - Фолксваген е единственият, който няма своя производствена мощност в страната.
Политическото напрежение между Берлин и Анкара се отрази и на двустранните икономически отношения: през 2018 година германските преки инвестиции в Турция са спаднали до 350 милиона евро. На този фон инвестиция на Фолксваген, възлизаща на 1,3 милиарда евро, би била добре дошла за Турция.
Измир предлага само предимства
Според ФАЦ, новият завод на Фолксваген може да бъде построен на 40 хектара площ край Измир. До 2001 година от конвейерите там са слизали опели, преди Дженерал мотърс да закрие това производство. Германското издание е научило, че се преговаря с турската страна за изграждането на железопътна линия от площадката до второто най-голямо турско пристанище - това в Измир. Освен това турската страна е предложила да се включи в инвестицията със 100 милиона евро.
Ермут е отказал да потвърди това, но е нарекъл подобни държавни субсидии "черешката върху тортата". Без да споменава поименно България, говорейки за "конкурентите от Източна Европа", той е припомнил следния факт: на турска територия работят девет големи автомобилни производители и 400 доставчици на части. Досега България е успяла да привлече само един китайски концерн.
"Имаме потенциал за поне още два завода"
Сред предимствата на Турция е и това, че в страната няма недостиг на квалифицирана работна ръка - за разлика от много страни от ЕС. Всяка година в Турция се дипломират по 51 хиляди инженери за автомобилната промишленост. Да не говорим за това, че със своите 80 милиона души население страната представлява несравнимо по-голям пазар.
Що се отнася до разходите за работни заплати, те биха били сходни с тези в Източна Европа, посочва пред ФАЦ икономическият съветник на турския президент. А по отношение на производителността, продължителността на работното време и отсъствията поради болест предимствата били категорично на страната на Турция. "Имаме място за още най-малко двама или трима международни автомобилни производители", уверява Арда Ермут.
bistra-pencheva
на 18.06.2019 в 17:03:02 #8Турция да не си врат , където не им е мястото!
green_fen
на 17.06.2019 в 21:57:36 #7Задава се нова глобална криза. Немските тарикати тупат топката и гледат сеир. Ако бързаха толкова да произведат въпросните 100к автомобили вече да са построили завода, а не да разтягат локуми. Според мен чакат новата вълна да вдигне лодките... Тогава, който най-много е обещал - ще получи.
champions_league
на 17.06.2019 в 16:12:50 #6Турция е индустриална държава и има водещи турски фирми в почти всички браншове. Който не е ходил последните години в Истанбул, той не знае за какво става въпрос, такъв развит град трудно се вижда в западна Европа, в източна и централна - няма. Не напразно преди около 10 години Турция бе наречена икономическото чудо на света. Там от година на година се развиват повече и повече. Единствено само минус е че са извън ЕС -мита и други норми, и близостта с ония терористи. Но все пак ако се сведе избора до България и Турция, 95% избират Турция което е показател.
El Marcone
на 14.06.2019 в 22:48:36 #5Има ли някой, който да е наясно с работната сила в България, та се пънем
?В България няма специалисти в областта на производството, вече.Половината грамотни напуснаха страната още в края на миналия век.Останалите напуснаха бранша или направиха малки фирмички.Учебните заведения в основната част бълват полуграмотен инженерен потенциал/ако въобще някой иска да учи това/, който няма къде да се научи на практика.Няколко чужди фирми се пробваха хаотично и....Си биха камшика, когато видяха нивото на персонала, примесен със специфичната народопсихология.Бранша се напълни със страшни дилетанти и лаици, смучещи евро програми.Пет години след това затварят и разпродават.Пак поради липсата на персонал.Честно казано, не виждам с какво точно могат да бъдат привлечени Фолксваген.
58eng
на 14.06.2019 в 18:56:49 #4Иво, тези евтините от източната част,са само инженери с опит
Бай Коле
на 14.06.2019 в 18:08:38 #3Естествено, че ще предпочетат Турция. Там се произвежда ВСИЧКО. Както казва "Оцет Вац.", от игла до конец. Освен това, турчолята за разлика от нас, са работлива. Закупуването на руските Ц400,, няма да се отрази на сделката.
IvoAndonov
на 14.06.2019 в 17:34:01 #2Искрено се надявам да го направят в България, но турците имат добри шансове. В България последните години наистина няма евтина работна ръка - щом е евтина, то хората предпочитат да бачкат същата работа в Германия например. Турция не е в ЕС и при 80 млн.население има доста повече кадри. Що се отнася до инженерите в БГ - пълна скръб - няма. Камо ли такива с опит в производството на автомобили. Мястото където се говори, че уж оглеждали е зона Тракия, край Пловдив. Там вече се настроиха доста заводи, например производителя на авточасти - Сенсата, както и доста други. Глада за евтини работници в района е много голям. Заплати в порядъка на 800-900лв. Няма много желаещи, защото производството е неприятна работа и не е за всеки. В същото време фирмите не са склонни да дават високи заплати за да привлекат повече работници, защото сметките, поради които по начало са дошли в БГ няма да излезнат. В Турция обаче има толкова бедни райони - особено в източната част - че хора ще се намерят. И ще се радват на еквивалента на 800лв., както е написано за примерно 12 часова смяна, а не 8. То и в БГ са 12-ки, но по документи не... Та май май, не е това за нашата държавица. Само се вдигна много шум, без нищо да е сигурно. Не трябваше да се разгласява толкова това "намерение" за инвестиция, всичко на база догатки.
58eng
на 14.06.2019 в 16:20:57 #1Привлечете производството на С400...Според мен няма да видите нито F35, нито VW... но може да опитате с Лада и Заз...