В края на юли месец турският президент Реджеп Ердоган успя да сбъдне една своя мечта - в град Бурса започна строежа на завод, от който през 2022 година трябва да излизат първите изцяло произведени в страната електромобили.
Заедно с това надеждите са, че производството ще се превърне в двигател за икономиката, който може да носи приходи от около 50 милиарда долара годишно.
Успоредно с подготовката за посрещането на първите турски автомобили, Анкара реши да вдигне данъците върху повечето коли, които се внасят в страната.
Според президентски указ, публикуван в края на миналата седмица и цитиран от Bloomberg, за електрическите коли с обем на двигателя повече от 2000 кубични сантиметра т.нар. данъкът върху потреблението скача от 100 на 130%.
Увеличението за ставката на колите с такъв от 1600 кубични сантиметра, като в тази група влизат повечето вносни модели, е от 60 на 80 на сто. За автомобилите във високия клас към повишението е от 160 на 220 на сто.
По думите на експерти южната ни съседка е с най-високите данъци в света що се отнася до автомобилите. Те предупреждават, че независимо от идеята по този начин да се подкрепят местните потребители, всъщност турските компании може да се окажат засегнати, тъй като основни компоненти за производствата им се доставят от чужбина.
Такъв би бил и случаят с първия електрически SUV на Турция, който се произвежда от консорциума TOGG, в който влизат местни фирми. Причина за това е, че по думите на главния изпълнителен директор Гуркан Каракас 51% от необходимите части за автомобила ще бъдат произвеждани в страната.
Преди историческия срив на турската лира през август 2018 година делът на внесените в южната ни съседка коли беше около 60%. През следващите години обаче той намаля до 40 на сто.