Липсата на сделка за Brexit заплашва половината от пътуващите по вътрешни маршрути в Испания и 1/4 от общите пътници, ако International Airlines Group (IAG) не успее да докаже, че авиокомпаниите й Iberia и Vueling са собственост на инвеститори от Европейския съюз, пише Bloomberg.

Един от условията за лицензиране на операциите на превозвачите от ЕС е те да се контролират от граждани на държави-членки или от самите държави. Базираната в Лондон IAG заяви, че спазва този принцип чрез собствената си испанска регистрация и придобиването на право на глас на Iberia и Vueling в местните холдингови компании.

Според ЕС IAG трябва да провери дали структурата й е в съответствие с изискванията, преди Великобритания да напусне блока на 29 март или да рискува да изгуби правото си да изпълнява някои услуги.

Британските компании, които ще се сринат при Brexit без сделка

Британските компании, които ще се сринат при Brexit без сделка

Няколко сектора ще пострадат особено тежко при липса на споразумение

Самата група със седалище на летище Хийтроу има сложна структура: 21% от нея е собственост на Qatar Airways и има големи акционери от Великобритания и САЩ. Това допълнително усложнява въпроса със собствеността й.

IAG изрази увереност, че "ще спазва правилата за собственост и контрол на ЕС и Великобритания след Brexit", след като поеме обширни ангажименти към всички съответни регулаторни органи и правителства.

Vueling, Iberia и Iberia Express държат общо 47% от пътуващите по вътрешни маршрути в Испания през март, според последните налични данни на испанското транспортно министерство. В комбинация с British Airways и ирландската Aer Lingus (също част от IAG) общият им пазарен дял e около 25%.

Операторът на най-голямото британско летище напуска Острова заради Brexit

Операторът на най-голямото британско летище напуска Острова заради Brexit

Компанията иска да продължи да работи по законите на ЕС

Испанската агенция за авиационна безопасност и сигурност, която докладва на министерството, може да се окаже в незавидно положение, че трябва да се произнесе по въпроса дали полетите на Iberia и Vueling трябва да бъдат приземени, тъй като националните органи трябва да преценят дали правилата се спазват, твърди Европейската комисия в имейл до Bloomberg.

Дори ако испанският авиорегулатор постанови, че националният превозвач Iberia и нискотарифната Vueling, разположена в Барселона, са достатъчно испански, за да запазят лицензите си, конкуренти като Air France-KLM и Lufthansa биха могли да възразят и да е необходима намеса от самата ЕК.

Транспортното министерство на Испания продължава разговорите с ЕС и транспортните компании в очакване на Brexit, но засега не коментира казуса с IAG.

Сделката за Brexit идва твърде късно, за да спре бягството на компании от Острова

Сделката за Brexit идва твърде късно, за да спре бягството на компании от Острова

Разводът с ЕС вдига цените, оставя хора без работа и фалира фирми във Великобритания

Авиокомпанията е предупредена, че плановете й да продължи да лет във и около Европа след напускането на Великобритания не работят, съобщава Financial Times, цитирайки старши служител на ЕС.

Испанският El Pais писа миналата седмица, че твърдението на IAG, че Iberia е контролирана от собственика на универсални магазин El Corte Ingles, е подложено на строга проверка.