Липсата на сделка за Brexit заплашва половината от пътуващите по вътрешни маршрути в Испания и 1/4 от общите пътници, ако International Airlines Group (IAG) не успее да докаже, че авиокомпаниите й Iberia и Vueling са собственост на инвеститори от Европейския съюз, пише Bloomberg.
Един от условията за лицензиране на операциите на превозвачите от ЕС е те да се контролират от граждани на държави-членки или от самите държави. Базираната в Лондон IAG заяви, че спазва този принцип чрез собствената си испанска регистрация и придобиването на право на глас на Iberia и Vueling в местните холдингови компании.
Според ЕС IAG трябва да провери дали структурата й е в съответствие с изискванията, преди Великобритания да напусне блока на 29 март или да рискува да изгуби правото си да изпълнява някои услуги.
Самата група със седалище на летище Хийтроу има сложна структура: 21% от нея е собственост на Qatar Airways и има големи акционери от Великобритания и САЩ. Това допълнително усложнява въпроса със собствеността й.
IAG изрази увереност, че "ще спазва правилата за собственост и контрол на ЕС и Великобритания след Brexit", след като поеме обширни ангажименти към всички съответни регулаторни органи и правителства.
Vueling, Iberia и Iberia Express държат общо 47% от пътуващите по вътрешни маршрути в Испания през март, според последните налични данни на испанското транспортно министерство. В комбинация с British Airways и ирландската Aer Lingus (също част от IAG) общият им пазарен дял e около 25%.
Испанската агенция за авиационна безопасност и сигурност, която докладва на министерството, може да се окаже в незавидно положение, че трябва да се произнесе по въпроса дали полетите на Iberia и Vueling трябва да бъдат приземени, тъй като националните органи трябва да преценят дали правилата се спазват, твърди Европейската комисия в имейл до Bloomberg.
Дори ако испанският авиорегулатор постанови, че националният превозвач Iberia и нискотарифната Vueling, разположена в Барселона, са достатъчно испански, за да запазят лицензите си, конкуренти като Air France-KLM и Lufthansa биха могли да възразят и да е необходима намеса от самата ЕК.
Транспортното министерство на Испания продължава разговорите с ЕС и транспортните компании в очакване на Brexit, но засега не коментира казуса с IAG.
Авиокомпанията е предупредена, че плановете й да продължи да лет във и около Европа след напускането на Великобритания не работят, съобщава Financial Times, цитирайки старши служител на ЕС.
Испанският El Pais писа миналата седмица, че твърдението на IAG, че Iberia е контролирана от собственика на универсални магазин El Corte Ingles, е подложено на строга проверка.