Някога името на компанията Larco е символ за гордост за Гърция. През 60-те години държавната компания с дейност в минната и металургичната индустрия дава работа на толкова хора, че страната изгражда две селища, в които да настани заетите в нея, като към тях създава училища спортни съоръжения и дори черкви.
В края на следващото десетилетие компанията изгражда и най-дългият непрекъснат конвейер в Европа - поточна линия с дължина от 7,5 километра, която отвежда добитата руда директно към морето, откъдето е транспортирана до чуждестранни пазари.
Днес гръцката компания е единствената, останала в Европейския съюз (ЕС), която има завод за претопяване на никел, но и също така се бори с тежки финансови проблеми, които скоро може да я оставят в историята. Но американският предприемач Илън Мъск може да предотврати това, без дори да подозира.
Следващите месеци трябва да решат съдбата на основаната през 1963 година Larco и това дали към нейните активи и бизнес ще има достатъчно интерес. Според гръцкото издание Kathimerini те могат да станат по-апетитни за инвеститорите след коментар на основателя на Tesla Илън Мъск.
Още през март месец стана ясно, че компанията ще трябва да продаде активите си, ако не се намери купувач за нея. През миналата седмица първите търгове за три от мините на Larco бяха отворени за наддаване, а съвсем скоро трябва да стане ясно и какво ще стане със завода на дружеството за претопяване на никел.
"Добрата новина е, че това се случва в момент, в който търсенето на основната му дейност - претопяване на никел, расте благодарение на използването на метала в производството на батерии за електромобили", посочват от Kathimerini и цитират Мъск по тази тема:
"До всички компании в минната индустрия - моля, добивайте повече никел. Където и да сте по света, направете го и не чакайте търсенето му да достигне връхна точка, до каквато е било преди пет години".
По-нататък основателят на автомобилния производител продължава: "Tesla ще ви осигури гигантски договор за дълъг период, ако добивате никел ефективно и по екологичен начин". Като пример в това отношение може да се посочи, че един електромобил Model 3 съдържа около 30 килограма никел в батериите си.
"При различни обстоятелства Larco би изглеждала ценен актив, тъй като е единственият производител на никел в Европейския съюз и един от петте най-големи в света", посочват от гръцката медия.
От нея допълват, че хроничните проблеми на дружеството обаче означават, че евентуален купувач би трябвало да вложи стотици милиони евро, за да гарантира дейността ѝ, както във финансов, така и в екологично съобразен план.