"Софийските офиси, в които ще ви се прииска да работите" е поредица на Money.bg. В нея ще бъдат представени едни от най-цветните, интересни и иновативни работни пространства на водещи компании в столицата.
Преди повече от 2 години се роди идеята за "софийските офиси" с желанието да покажем, че работните пространства по подобие на космическите офиси на Google или Amazon, не са утопия, а са все по-често срещана реалност у нас. За този период успяхме да гостуваме и да разкажем за екипите и работните пространства на едни от най-големите и интересни компании с дейност в България.
Но пролетта на 2020 година промени тази реалност и остави новите модерни бизнес сгради пусти. А аз се оказах затворена зад бюрото у дома с все по-затихваща креативност и желание за работа.
До този момент на теория знаех какво са споделените офис пространства, но винаги ми се беше струвало, че не са подходяща опция за моя начин на работа. Постепенно обаче необичайната ситуация ме накара да търся предизвикателство, което да се превърне в нов двигател за креативността ми.
Така стигнах до Campus X - първият (споделен) офис, за който мога да разкажа като човек, работил в него.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
Историята на най-големия технологичен хъб и споделено офис пространство у нас започва преди две години, а зад него стоят имената на основателите на добре познатата софтуерна компания "Телерик", както и на едноименната "Телерик Академия" - Бойко Яръмов, Светозар Георгиев и Васил Терзиев. Те използват дългогодишния си опит в технологичната сфера, за да създадат една работеща екосистема, в която могат да намерят място, както фрийлансъри, така и стартиращи или вече утвърдени български компании, както и международни фирми, които имат екипи у нас.
"Придобихме безценен практически опит, изграждайки "Телерик" от малък офис до глобален лидер на пазара с повече от 800 служители и 130 000 клиенти. Той ни помогна да разберем какво прави ИТ компаниите успешни, а сега мисията ни е да предадем това знание и да подкрепим екосистемата в България", казва Бойко Яръмов, който е главен изпълнителен директор на Campus X.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
Към рецепцията в една от сградите
Тримата основатели успяват да вложат всичко научено в създаването на Camus X, който е свързан и по още една линия с "Телерик" - то се появява на мястото на бившата централа на компанията в столичния квартал "Младост". Изборът на локацията е продиктуван не само от тази приемственост, но и от комуникативността на района, както и от факта, че в близост се намират някои от най-големите технологични компании у нас.
През 2018 година Кампусът става факт първоначално с една сграда и 300 работни места. В следващите две години той "пораства" бързо и към днешна дата се помещава в 4 отделни сгради или на общо 18 хиляди квадратни метра. В тях има повече от 1500 работни места.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
"Разполагаме с общо 73 частни и 10 споделени офиса, като всички те са модулярни - т.е. могат да бъдат трансформирани според нуждите на компаниите, които ги използват. С възможност за увеличаване или намаляване на пространството и капацитета им, ако екипите намалеят или се разраснат", обяснява Бойко Яръмов и добавя:
"Освен тях обитателите могат да ползват 17 оборудвани зали за срещи, както и модерен Event Center, предназначен за големи корпоративни събития с капацитет от 120 души, който в условията на пандемията е намален до места за 33 души".
Източник: Campus X
Това, което прави впечатление във всичките 4 сгради на Campus X, са големите свободни пространства и разнообразните зони с мека мебел, където човек може да постави за кратко на пауза работния си ден или пък да проведе по-неформални разговори.
Безспорно голямото предимство на Кампуса е "свободният въздух" в общите помещения, които са доста просторни, както и стъклените прегради на отделните офиси, които ги правят много светли. Нестандартният дизайн успява да съчетае на едно място работната среда и усещането за дом с комбинацията от по-ярки цветове, геометрични форми, елементи от бетон и метал с мебели от дърво и кътчета с растения.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
Visa Innovation Hub
"Общите ни пространства са светли, просторни и с вдъхновяващ дизайн. Обитателите ни могат да се хранят и почиват в някоя от трите ни кухни, както и да ползват наличните закрити и открити тераси и кътове за отдих в и между сградите. Кампусът разполага и с ресторант на място (Eddy's Kitchen), където се приготвя прясна, здравословна и вкусна храна за нашите обитатели всеки ден", споделя Бойко Яръмов.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
Visa Innovation Hub
Едно от местата, което не може да остане незабелязано щом влезеш в първата сграда на Кампуса, е Visa Innovation Hub. Само на крачка от офиса там се озоваваш в дневната у дома сред няколко библиотеки и цветна мека мебел, където можеш да се откъснеш от задачите си за малко или да изпиеш кафе с компания.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
След работа пък можеш да разпуснеш във Fun зоната на Capmus X. Там имаш избор между джаги, тенис на маса, а също така и да се възползваш от масажи в специално отделения за това кът. Засега в условията на пандемията забавленията в зоната остават ограничени и съобразени с изискванията за безопасност.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
Но това, което може да се каже, че най-много отличава Кампуса, са хората, които работят там. Към момента част от общността са над 750 души, сред които успешни стартиращи или вече утвърдени компании, както и хора на свободна практика.
"Нашата общност включва както водещи международни компании, като Wipro, American Eagle и bunq, които основават първите си офиси в България при нас, така и български стартъп и скейлъп компании, които завладяват международни пазари, като Gtmhub, OfficeRnD, Dronamics, DigitaLights, Tick42, Payhawk и много други. Ежедневните успехи на нашите обитатели ни вдъхновяват непрекъснато да надскачаме вече постигнатото и да надминаваме очакванията на компаниите", казва Бойко Яръмов.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
В офиса на bunq
Той споделя и някои от любопитните примери за компании, които могат да бъдат намерени в Кампуса. Един от тях е българската компания, разработваща дронове, Dronamics. Тя вече има договори с пет летища в Европа, след като представи безпилотен товарен дрон, който може да носи до 350 килограма на разстояние от 2500 километра със скорост от 200 км/ч. В Кампуса е и платформата за дигитално здраве Healee, създадена от четвъртия съосновател на Телерик - Христо Косев. През 2020 година тя е отчела 1000% на консултациите с медицински специалисти.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
В офиса на Телерик Академия
Платформата за управление на разходи Payhawk също е част от екосистемата на Capmus X. Тя получи 3 милиона евро финансиране и бе избрана за иновационната програма VISA, организирана от фонда Eleven Ventures и VISA.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
На въпроса какво е това, което прави най-много впечатление в Кампуса, Бойко Яръмов казва:
"Campus X е много повече от традиционно офис пространство. Той е замислен като цялостна екосистема, която предлага всичко необходимо за успех под един покрив".
"Целим да предоставим добавена стойност на своите обитатели чрез четири основни елемента: хъб или напълно организирано работно пространство, талант с ролята на "Телерик Академия", капитал и експертиза", допълва той.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
По отношение на достъпа до капитал, в Кампуса под един покрив се намират двата водещи инвестиционни фонда в България - LAUNCHub Ventures и Eleven Ventures. Членовете могат да се възползват консултантски услуги от PwC и няколко агенции за дигитален маркетинг, както и от услуги, свързани в подбора на кадри, осигурявани от BICA Services.
"Софийските офиси" в условията на COVID-19:
- Как се промени начинът Ви на работа по време на пандемията от COVID-19 и какви мерки предприехте?
Хората са винаги на първо място. Това е нашето верую. Затова в условията на COVID-19 не пестяхме ресурс и усилия. Въведохме безкомпромисни мерки, съобразени с всички локални и глобални препоръки, като:
- Постоянно почистване и дезинфекция, извършена от водеща почистваща фирма с безупречна репутация;
- Премиум UVC лампи и пречистватели за въздух, които се препоръчват от учени и експерти, като ефективна и безопасна мярка, ограничаваща разпространението на вируси и бактерии, включително и COVID-19;
- Цялостно реконструиране на климатичната ни система, за да позволим навлизането на повече свеж въздух в нашите сгради;
- Ясни правила и препоръки на поведение и безопасност, насочени към нашите обитатели и служители;
- PCR тестове (бавни тестове или златният стандарт в диагностиката на заболяването), организирани от нас на място в колаборация с една от водещите лаборатории в България;
- Използване на различни иновативни технологии, за да защитим нашите обитатели и да им предложим безопасна и продуктивна офис среда, като безконтактни принтери и машини за вода;
- Намаляване капацитета на залите за срещи, за да осигурим необходимото безопасно отстояние между хората;
Така станахме и първото офис пространство в България със сертификат за безопасност в условията на COVID-19 от най-висок клас - "COVID Shield Certificate", присъден от независимия сертификационен орган TÜV AUSTRIA.
- В условията на пандемията успяхте ли да привлечете нови членове? Какви хора търсят възможности за работа в споделени офис пространства в условията на ограниченията?
Нашите основни приоритети по време на пандемията са както да осигурим максимална безопасност на обитателите ни, така и да подпомогнем бизнеса и успеха им в тези необичайни времена.
Част от членовете на Campus X избират максимално гъвкави договори, които се сключват месец за месец, без наказателни или други такси за прекратяване. Имаме компании и специалисти на свободна практика, които избират още по-гъвкави (Flex) пакети, които им дават пълноправен достъп до елементите на Campus X, но с още по-кратки хоризонти - 5, 10 или 15 дни.
С началото на пандемията започнахме да предоставяме и още два плана - Flex Drop-In (без нужда от договор или каквото и да е обвързване), насочени към професионалисти или цели екипи, които искат да работят от безопасно и продуктивно офис пространство за няколко дни в седмицата, и Virtual Office - за екипи, които предпочитат виртуално офис решение.
Показателно е, че дори в условията на пандемия, нашите обитатели разрастват бизнеса и скалират екипите си. Това доказва силата на екосистемата и че заедно можем да победим всяко предизвикателство.